Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

När tillämpa avskrivning/kostnad direkt samt fråga om prisbasbelopp

Hej Visma-användare,

 

Jag besitter på ett par frågor gällande avskrivningar och prisbasbelopp.

 

Fråga 1.

När man pratar om prisbasbelopp, pratar man då i exklusive moms?

 

Fråga 2. Jag gör ett köp av 5st varor (10.000kr/vara) som tillsammans kostar 50.000kr ex. moms (Samma faktura).

- Kan jag bokföra dessa 50.000kr som en kostnad direkt då varje enskild vara är 10.000kr? Eller måste en avskrivning göras då den totala kostnaden är över prisbasbeloppet?

Med andra ord, är det varje enskild vara man räknar prisbasbeloppet från, eller utgår man från den totala kostnaden på fakturan?

 

Fråga 3. Kostnad direkt under prisbasbelopp, eller oavsett pris skall livslängd av vara tillämpas?

- Låt säga att jag köper 1st blender till mitt Café till ett värde av 3000kr. Detta är långt under prisbasbeloppet, men denna blender har en tillverkningsgaranti på 8 år samt förhoppningsvis fungerar väl efter 3 passerade år. Bokförs det alltid som en kostnad direkt om beloppet understiger prisbasbelopp? Eller måste en vara för 3000:-, som har en livslängd på över 3 år, bokföras som en avskrivning trots under prisbasbelopp?

 

Tusen tack för svar!

1 SVAR 1
CarinaEsp
CHAMPION

Fråga 1

Basbeloppet är exkl moms.

 

Fråga 2

Bildar de fem enheterna en enhet? Om ja så ska du lägga det som inventarie. Vad är då att anse som en enhet? Här kommer ett exempel:

Du köper konferensmöbler som består av ett bort och x antal stolar. Varje möbel i sig ligger under gränsen för vad man måste aktivera, men tillsammans bildar de en enhet och därmed ska de läggas upp på plan.

 

Fråga 3

Man kan alltid välja att boka inventarier av lägre värde än det du nämner, men det är under förutsättning att du inte använder dig av förenklingsreglerna. Har du valt att använda förenklingsreglerna så är det den redovisningsprincipen du ska använda i annat fall får du byta redovisningsprincip.