Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

brauff
MEDLEM

OSS (One stop shop) Bokföring av Klarnas moms och avgifter

Hej,

 

Jag driver ett enskilt företag och ska för första gången betala in moms via OSS till Danmark. Jag behöver hjälp med hur jag ska gå tillväga för att bokföra momsen och avgifterna som Klarna drar av på försäljningen i sin avräkningsnota. Jag använder mig utav faktureringsmetoden där jag bokför avräkningsnotan som en kreditfaktura, och sedan kvittar den med en debetfaktura när betalningen kommit in. Dock vet jag inte hur jag ska bokföra momsen och avgifterna i programmet så att det blir rätt med OSS-momsrapporten. Jag ringde supporten tidigare idag och frågade, men de kunde tyvärr inte svara på frågan och hänvisade mig till moderatorerna i forumet. Hoppas någon kan hjälpa till att förklara hur jag ska gå tillväga.

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag skulle behöva lite mer information om vad det är för avgifter du betalar för? 

Momsen skall bokföras mot konto 2619 när den betalas.

Återkom med information om avgifterna och gärna ett skärmklipp på ett eventuellt underlag så skall vi kunna ordna detta.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

brauff
MEDLEM

Hej!

 

Det är provisionsavgiften som Klarna tar ut för betallösningen jag erbjuder kunderna på min webbshop.
Kostaderna är 3,50 + 2,79 procent per transaktion, med ingående moms. Avräkningsnotan är räknad i Danska kronor då all min försäljning är riktad till privatpersoner i Danmark som betalar med danska kronor på hemsidan. Utbetalningen jag får på mitt konto omvandlas dock till svenska kronor när pengarna kommer in.

 

Om jag har förstått det rätt så går det inte att göra manuella verifikationer i Visma eEkonomi, då OSS-rapporten i dagsläget endast plockar uppgifter från kundfakturor som är skapade under försäljningsfliken. Detta sa även supporten jag ringde till förra veckan, och att det är många som ställt frågan varför manuella verifikationer inte kan kopplas till OSS-rapporten i programmet. Skulle ju vara mycket enklare egentligen. 

 

Vet inte om det är rätt/bästa sättet att bokföra på, men just nu behöver jag alltså skapa en kreditfaktura när jag får avräkningen från Klarna en gång i veckan, och sedan bokföra fakturan som inbetald när pengarna kommit in ett par dagar senare. Jag kan alltså inte lägga till provisionsavgifterna och de ingående momsen som Klarna drar av, då det är en faktura och inte en manuell verifikation. 

 

Jag bifogar en bild på en avräkningsnota från Klarna

Skärmbild (103).png

Hej

Vet inte om jag förstår detta helt rätt men du skapar alltså både en debetfaktura och en kreditfaktura för inbetalningarna? 
Om detta är fallet så känns det som ett onödigt förfarande. 

Jag hade istället rekommenderat att göra en matchning under kassa och bankhändelser manuellt och välja övrig insättning och sedan egen kontering och manuellt specificera konteringen som i nedan exempel.

 

Du är välkommen att återkomma om det är något jag missförstått eller om det är något som behöver förtydligas.
/Joachim

brauff
MEDLEM

Hej igen,

 

Jag har testat att göra som exemplet du gav ovan, men själva problemet är ju att manuella verifikationer inte kan läsas av och plockas upp av OSS-rapporten, och det i sin tur gör att det blir fel i den vanliga kvartala momsrapporten av en märklig anledning.. Jag har kollat igenom alla trådar i forumet om just detta problem, och enligt en äldre tråd så har någon skrivit att manuella verifikationer inte kan kopplas till OSS i programmet, utan endast är baserade på uppgifter från kundfakturor. 

 

Tråden:

https://forum.vismaspcs.se/t5/Diskussion-i-Visma-eEkonomi/Manuell-verifikation-med-OSS-installningar... 

Hej

Det stämmer att OSS rapporten inte uppdateras utan man får redovisa OSS manuellt när man lägger in det manuellt. OM det inte går att lägga till avgifterna från Klarna vid matchningen av fakturan så är detta enda alternativet för att få det bokfört.

Den vanliga momsrapporten skall dock inte påverkas om du använt rätt momskoder i konteringen.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim