Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sofia_12
UTFORSKARE

Ombokning föregående års resultat - periodiseringsfond

Hej,

 

Nu har jag gjort klart Årsdeklarationen med Vismas modul och resultatet för 2021 fördes in automatiskt.

 

I verifikatet står inte bara resultatkontona 2099 och 8999 med utan även kontona "2121 Periodiseringsfond 2021" och "8811 Avsättning till periodiseringsfond".

 

När jag ska göra en "ombokning" på resultatet nu 2022, ska jag inkludera dessa också eller endast 2099 och 2098 i verifikatet?

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

När du för om föregående års resultat kan du göra det i två steg, först direkt efter att bokslutet är klart så att du vet vad vinsten blev - då för du om från 2099 till 2098. Sedan efter att årsstämman hållits gör du nästa steg, från 2098 till 2091 eller med eventuell utdelning.

Periodiseringsfonden ska stå kvar till det bokslut då du beslutar att lösa upp den men senast 6 år efter avsättningsåret. 

Hej!

 

Tack för svar. Jaha det visste jag inte. Vad händer om man missat att göra om från 2098 till 2091?

Balanserat resultat ska alltid samlas på 2091. Att föra om till 2098 först är valfritt - du kan helt enkelt efter årsstämmans beslut föra om direkt från 2099 till 2091, eventuellt med avdrag för beslutad utdelning som bokförs på 2898 tills utbetalningen görs.