Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Thomas1967
UTFORSKARE

Omföring av konton för eget kapital i enskild firma

Hej. Jag behöver omgående hjälp med Omföring av ingående balanser på kapitalkonton

 

Det är mitt första år som enskild firma. När jag tittar på andras bilder så har dom en ingående balans på konto 2019 för årets resultat, men jag har noll. Enligt resultaträkningen har jag gjort en vinst på ca 580 000 kr. Jag förstår att jag ska nolla 2012, 2013 och 2018 och när jag gjort det får jag en diff på 258 156,56 kr vilket stämmer överens med balansräkningen. Det står att alla siffror skall hämtas automatisk, men årets resultat dyker inte upp.  I den andra bilden har jag fört över resultatet manuellt, men jag vet inte om jag gjort rätt och den ligger nu sparad som utkast.

 

Jag skulle vara väldigt tacksam om jag fick omgående hjälp.

MVH

Thomas

 

Thomas1967_0-1678875423816.pngThomas1967_0-1678876277873.png

//Thomas

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Jag tror att du måste gå tillbaka till 2022 och kontrollera att du avslutat räkenskapsåret på rätt sätt och har rätt värden i Utgående balans på kapitalkonton.

 

1. Läs av Årets resultat 2022.

 

2. Kontrollera att du "Bokfört Årets resultat". Där bokförs resultatet vid vinst till konto 2019 och ska då överensstämma med Resultaträkningen.

 

Din första bild har 0 på konto 2019 vilket indikerar att punkt 2 inte är körd. När du kontrollerat ovanstående kan du köra "omföring av ingående balanser på kapitalkonton" per 2023-01-01 och nolla alla konton samt lägga saldot på 2010. 

 

Men se först till att Utgående balans 2022-12-31 är korrekt.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

 

 

Stort tack för svar.

Det stämmer att jag inte bokfört årets resultat. Ska jag göra en manuell verifikation och använda 2019 kredit och 8999 debet och skall det i så fall bokföras den 31/12-2022 eller den 1/1-2023?

När jag kollar balansräkningen ser jag att preliminärskatten som betalade in i januari 2023 inte finns med. Spelar det någon roll och om det gör det  och i så fall hur rättar jag till det?

Jag är väldigt tacksam för hjälp 

Mvh

Thomas

 

 

Hej

 

Bokför årets resultat per 2022-12-31. Det finns ett bokföringsförslag du kan använda som lägger ut både konton och belopp.

 

Januari månads preliminärskatt kan du bortse ifrån. Den ska vara på 2023.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

 

 

Stort tack för snabbt och bra svar.

Jag har nu bokfört årets resultat och gjort Omföring av ingående balanser på kapitalkonton enligt bild. Jag jag gjort rätt?

Än en gång väldigt tacksam för hjälp

MVH

Thomas

Thomas1967_1-1678885032674.png

 

 

Hej

 

Det ser helt korrekt ut.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB