Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

julia_wik
MEDLEM

Krav utlägg i lönebesked

Hej,

 

Vi har ett litet konsultbolag, 2 anställda, jag och ägaren.

 

När vi gjort utlägg så har vi betalt ut detta själv direkt till oss själva och inte lagt till detta på lönebeskedet. Men är det ett krav att det måste finnas med på lönebeskedet vid typ friskvård?

 

Ett exempel är att vi köpte in några kablar med privat kort.

Bokförde det såhär:

 

K 2893      699kr

D 2641      139,80kr

D 5410       559,20kr

 

Sedan när jag gjorde utbetalningen så bokförde jag:

K1930     699kr

D2893     699kr

 

 

Finns det något krav eller lag på att det måste finnas på lönebeskedet? eller går det bokföra manuellt såhär?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Så länge det är utlägg och inte kostnadsersättningar så verkar det inte behöva redovisas i arbetsgivardeklarationen. Detta bör i sin tur betyda att det inte krävs att redovisa det på lönebeskedet förutsatt att det inte betalas ut i samband med lönen utan vid ett separat tillfälle. Det kan dock vara bra att dubbelkolla med Skatteverket om detta även gäller vid tillfällen så som tex friskvård och liknande men det bör vara samma princip då detta är utlägg och inte kostnadsersättningar.

 

Ha det fint!

Josefine.