Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

GladAmatör
MEDLEM

Öresavrundning ger diff i balansräkning efter momsrapport (bokslut 22)

Hej!

Frågan gäller ett aktiebolag som bokför med kontantmetoden och redovisar moms en gång per år. 

Använde Visma Årsredovisning/Deklaration för att göra bokslut, ta fram årsredovisning och deklarera 2022. Resultat bokfördes 2022-12-31. Upptäckte däremot i efterhand att det inte hade tagits ut en momsrapport i Visma för 2022, vilket innebär att värdena som låg på 2611 och 2641 inte hade förts över till 2650. Har därför tagit fram en momsrapport, efter att resultatet för året redan är bokfört, vilket omförde saldo från 2611 och 2641 till 2650. I och med detta gjordes en öresavrundning vilket gör att balansräkningen inte längre balanserar. Dvs, det finns en öresutjämning på 35 öre i momsrapporten som nu gör att balansräkningen inte går jämnt upp, med motsvarande 35 öre. Summa tillgångar är 35 öre högre än eget kapital och skulder,  i balansräkningen.

Om jag har förstått det hela rätt, så avrundar momsrapporten örena till heltal inför redovisningen till Skatteverket, vilket gör att de överblivna örena landar på 3740. Eftersom dessa ören tidigare låg på 2611 men nu inte längre blir en skuld på 2650, ses det istället som en intäkt för året, och det slutgiltiga resultatet är därmed 35 öre högre än tidigare redovisat. Eftersom skuldsidan ändrats balanserar inte balansräkningen längre. 

Kan jag korrigera detta manuellt genom att göra en manuell verifikation för dessa 35 ören med D3740 K2099? Beloppen borde då balansera i balansräkningen och resultatet bör även uppdateras med örena? 

Om ovanstående lösning är rätt, kan jag då avsluta året med en korrigeringsverifikation av min tidigare bokslutsverifikation, där 2099 och 8999 uppdateras med de nya beloppen, dvs 35 öre mer än tidigare? Alltså D8999 K2099. Eller tänker jag fel?

Tacksam för svar!

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det bör räcka med en kontering mellan 2099 och 8999. Det är enbart resultatet som förändrats positivt eller negativt så konto 3740 skall du inte bokföra något mer mot.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej Joachim,

Tack för svaret! Uppskattar verkligen att du tar dig tid att besvara min fråga, och jag tackar för förtydligandet om att lämna 3740 orört - det låter rimligt utifrån din förklaring.

Om jag tolkar dig rätt torde det alltså räcka att göra en korrigering av den tidigare bokslutsverifikationen där jag rättar beloppen på K2099 och D8999. Alltså att ändra beloppen på dessa från xxxxx,44 till xxxxxx,79 för att komma till bukt med dessa saknade 35 ören? Då bör balansräkningen balansera och de ingående värdena bör stämma inför nästa år? Inget annat konto bör ju beröras. 

Vänligen,

GladAmatör

Hej GladAmatör!

Det stämmer alldeles utmärkt det du skriver. Korrigera verifikationen för årets resultat och ändra beloppen på 2099/8999 så att de inkluderar de 35 örena. Överför därefter de korrekta balanserna till 2023.

Ha en fin dag och trevlig helg!

/Pamela