Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Radgul
UTFORSKARE

På vilket konto ska jag bokföra transport?

Anlitade ett transportföretag för att frakta keramik från en fabrik till vårt kontor. Transportföretaget skickade faktura på 11500 kr + moms för sin tjänst. På vilket konto bokför jag transportkostnad?

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Har du köpt keramiken som fraktades? Om svaret är ja så tycker jag att frakten hänger samman med köpet av keramiken och bör därmed bokas på samma konto som själva inköpet.

 

//Carina

Håller helt med CarinaEsp om att det här tillhör inköpet. Brukar roa mig med att fråga vilka fraktkostnader som kan tänkas hamna på kontot "fraktkostnader". I princip alla tillhör ju t.ex. försäljning, varu- eller inventarieinköp, reparation eller annat. En lurig grej där är att åtminstone Visma Administration har en ruta för just fraktkostnad i bilden där man lägger in leverantörsfakturor. Vilket då vilseleder många som då bokför fraktkostnad på t.ex varuinköp som en omkostnad, men dom skall ju ingå i varukostnaden och påverka lagervärde och bruttovinst. 

Hej, tack för era svar!

 

I detta fall behövde vi inte betala för keramiken, däremot skulle vi stå själva för transporten. Gäller detsamma här också eller blir det som tjänst i stället?

Hur bokför man tex transport mellan sitt lager och kontor eller mellan två olika lager i olika städer?

 

 

Ja, jag bokför alltid fraktkostnader som varuinköp när det gäller köp, precis så som CarinaEsp säger: 

- ...bokas på samma konto som själva inköpet.

 

till AccountantfromHell_singland: Jag som nybörjare åkte på något liknade i början, minns jag, men det var inte många fakturor som tur.

Hej,

 

Utgå ifrån vad keramiken ska användas till.

Är det något som ska säljas vidare så lägg det som hemtagningskostnader på ett 4-konto.

Är det något ni ska ha för eget bruk så väljer du det konto som du skulle ha bokat inköpet mot om du hade betalat för det.

 

//Carina