Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

EvgeniaM
MEDLEM

Periodiserad intäkt ej bokförd mot checkkontot

Hej.
Håller på för första gången att gjora mitt årsavslut i Visma Period&År och har fått avvikelse angående Periodiserad intäkt, som omfattar bokföring av upplupna intäkter i mitt fall på kontot 3490.
Jag har bokfört det som 1790D 3490K och har fått meddelande "Försäljning inte bokfört mot chekkontot". Vilka åtgärder borde vidtas? Tack

 

 

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Det är en automatisk kontroll som görs av programmet, i detta fallet är det kontrollen Visar verifikationer där konto 3041-3690 är registrerat i kredit och inte i kombination med konto 1510, 1930 registrerat i debet men eftersom du gör ett bokslut är förmodligen allt i sin ordning.

 

Om du vill kan du gå till Kontrollinställningar, leta upp kontrollen i listan klicka på den blå ikonen och välja att kontrollen ska inaktiveras. Alt. kan du välja att kopiera standardkontrollen (med hänglås) och inaktivera den. Därefter kan du gå till kopian och ändra kontointervallet och inkludera konto 1790 i debet. Ett tredje alternativ är att avmarkera så att kontrollen inte körs på Årsavslut, då kommer kontrollen bara köras på perioder inte årsavslut, tänker om ni främst bokar upp på konto 1790 vid bokslutet.

Ha en fin eftermiddag! 
/My