Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sahlberg
NY MEDLEM

Periodiserat resultat skapar avvikelse i balansräkningen

Jag har ett problem med bokslutet i Visma Ekonomi Deklaration/årsredovisning. Avstämning av bokföringen visar att allt är i balans - resultaträkning och balansräkning ser helt rätt ut.
MEN när jag går till skapa årsredovisning och balansräkningen där så adderas periodiseringsfonder till eget kapital (korrekt) utan att Beräknat resultat (ej bokfört) samtidigt subtraherar samma summa
Det skapar en mismatch på Tillgångar/eget kapital och skulder. 

Är det någon som fått samma fel? Jag får för mig att formeln är fel i programmet eftersom balansräkningen stämmer annars.

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Svårt att svara på utan att se ditt system och hur det ser ut innan och efter avsättningen till periodiseringsfonden är gjord.
Har du provat att ringa in till vår support?
tänker att om progrmmet gör något som inte blir korrekt så behöver det tas vidare och undersökas.

0470 - 70 62 00

/Joachim

Hej, 

supporten skickade mig hit 🙂

Jag gjorde om så att jag makulerade periodiseringen i Ekonomi och lät årsredovisningsappen göra periodiseringen själv och då verkar det fungera. Dvs checklistan för årsavstämning ledde mig lite fel från början men nu verkar det fungera

Hej

Ok det borde de kunnat svara på tycker jag då det är en programfunktion att systemet hanterar dels skatt, periodiseringsfond och årets resultat. 
Så inget av detta behöver bokföras innan du startar deklarationsprogrammet.

Skönt att du hittade en lösning på det.

/Joachim