Hej,
Min son har en enskild firma och har byggt en verkstad på sin stora tomt.
Vilket är bäst - att ta ut hyra eller låta företaget köpa marken.
Löst! Gå till lösning.
Hej
Då det är väldigt specifika regler för hyra av egen ägda lokaler så skulle jag säga att det bästa är att skriva in lokalen på företaget dvs att företaget köper lokal och mark.
Rekommenderar att ni kontaktar skatteverket gällande dett också.
/Joachim
Hej,
Tack för ditt svar. Verkstaden är betald av företaget och ligger på kto 1110. Den är slutbesiktigad av kommunen
och klar för start. Nu återstår bara om han ka ta ut något för marken. Såg på nätet att snittpriset per kvm är
3600 kr i hans kommun. Låter det rimligt? Kanske måste ringa skatteverket ändå?
/Lena
Hej
Om marken inte är avstyckad och skiljd från övriga fastigheten så går det inte att ta upp marken i företaget. Då tillhör marken fortfarande den privata fastigheten.
Jag hade kontrollerat det med skatteverket oavsett.
/Joachim
Håller med Joachim där om att det inte går att hantera marken som separat då han och den enskilda firman är samma person. En fråga är ju om det här är vanlig tomtmark eller näringsfastighet? En annan fråga är om den är byggd och godkänd som en verkstad?
Är den byggd och godkänd som en verkstad så blir det ju en näringsfastighet av själva byggnaden och, även möjligen, av marken den står på.. Så en samtal rent generellt med Skatteverket skulle nog vara bra.
En viktig fråga en sådan här gång är om man får bygga en verkstad på marken.. Beror på detaljplan och annat.
En enskild firma kan inte bygga en byggnad på ofri grund med arrendeavtal som då ett aktiebolag skulle kunna göra, detta då det är samma person som äger mark och eventuell byggnad.
Om din son skall stycka av marken så blir det samma problem då han driver enskild firma och som sagt... vad säger detalplanen...?
Har man en näringsfastighet/jordbruk så är det här ett mindre problem beroende på art av byggnad och fastighet. Men rent spontant så funkar det dåligt/inte alls på en vanlig tomt för småhus....
Kolla med kommunen vad dom säger. Kraven på verkstäder är höga med oljeavskiljare, ventilation och annat. Även där lite beroende på verksamhet....
Så det här är inte helt lätt och kanske omöjligt.... Lycka till!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.