Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ola___2
MEDLEM

Periodisering av arvode vid bokslut - eEkonomi

I december 2017 skickade jag ut en faktura på 38 750 kr (+ moms 9
687,50 kr). Betalning gjordes i januari 2018 och jag bokförde detta på konto 1930 (D), 3041 (K), 2611 (K). Jag har enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. 

Hur gör jag för att periodisera denna intäkt till 2017? Gör jag det i bokslutet? Och i så fall hur?

Är ganska vilsen när det kommer till bokslut, så uppskattar lite goda tips här. Tack!

//O
5 SVAR 5
Ulf Jonsson
UTFORSKARE

Hej! I ditt bokslut periodiserar du denna intäkt på följande sätt:
Debet 1790 38 750
Kredit 30XX 38 750
Sen kan du återföra denna transaktion (gärna efter att du gjort momsrapport för januari) på följande sätt:
Debet 30XX 38 750
Kredit 1790 38 750
Du kan också vänta med återföringen till nästa bokslut - men då är ju resultatet på innevarande år lite missvisande tills du gör denna transaktion.
Lycka till!

Om fakturan är skickad i december borde det bokföras på Debet 1510 kundfordran och inte upplupen intäkt och momsen redovisas för 2017. 

Alldeles korrekt - missade att fakturan var skickad i december
Ola___2
MEDLEM

Tack för svaren! Bara så att jag förstår ...

1. Jag skapar en verifikation för 31 dec 2017

2. Jag använder följande konton: Debet 1510 (38 750 kr), kredit 1790 (38 750 kr). Alltså ingen moms?

3. Själva betalningen (inkl moms) är ju redan bokförd i januari, så då behöver jag alltså inte göra något mer?

För övrigt har jag ingen aning om hur jag gör själva bokslutet. Handlar det bara om att gå igenom alla transaktioner mot kvitton och sedan skriva ut en BR och en RR - efter att jag har gjort ovanstående verifikation för periodiseringen? I mitt Visma-program verkar det inte finnas någon funktion (årsavstämning?) för att göra ett bokslut. Men jag är kanske bara vilsen och okunnig här.

Tack för hjälpen!


Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Ola!

För enskilda firmor och aktiebolag finns ett tillägg till eEkonomi Smart som heter Deklaration. Just nu har du eEkonomi Bokföring men för en smart hantering kan man uppgradera till det lite större eEkonomi.
Detta kan ni använda för att göra klart allt 🙂

Jag kontaktar dig via e-post för mer information och om du vill aktivera tjänsten. 

Ha en trevlig helg!

/Sofia