Fd medlem
Inte tillämpbar
2015-07-29
11:52
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2015-07-29
11:52
Räknas byggvaror som förbrukningsvaror? Vilket konto gäller?
Hej!
Jag bokade inköp av diverse byggvaror för ett par tusenlappar (elartiklar, klickgolv etc till lokal som firman hyr) på konto 1220, alltså inventarier och verktyg. Märkte sedan vid årsavslutet att denna utgift inte påverkade årsresultaträkningen. Borde jag ha bokat detta inköp på något annat konto, t ex 5410? Hade det då kommit med i resultaträkningen?
Tack på förhand!
MVH
Fredrik
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-06-17.
Svara
3 SVAR 3
2015-07-29
12:03
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2015-07-29
12:03
Hej Fredrik!
När det bokförs mot konto 1220 räknas det som en balanspost och påverkar alltså inte resultaträkningen.
Inköp på inventarier och verktyg som är under ett halvt prisbasbelopp (22 250:- år 2014) får du göra direktavdrag på och kan alltså bokföras på konto 54xx.
Då hade det kommit med på resultatrapporten.
/Anna
När det bokförs mot konto 1220 räknas det som en balanspost och påverkar alltså inte resultaträkningen.
Inköp på inventarier och verktyg som är under ett halvt prisbasbelopp (22 250:- år 2014) får du göra direktavdrag på och kan alltså bokföras på konto 54xx.
Då hade det kommit med på resultatrapporten.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Spiris lönefamilj~
Svara

Fd medlem
Inte tillämpbar
2015-07-29
12:19
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2015-07-29
12:19
Ok, tack! Då borde jag rimligtvis kunna göra en korrigeringsverifikation, med en kredit på 1220 och en debet på 5400 (gruppkontot). Är det rätt uppfattat?
MVH
Fredrik
MVH
Fredrik
2015-07-29
12:50
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2015-07-29
12:50
Hej igen!
Om inköpet gjordes som en "förbättring på annans fastighet" är jag lite osäker på reglerna.
Kontrollera gärna med Skatteverket om du får kostnadsföra detta direkt. Isåfall är det helt korrekt att göra en korrigeringsverifikation som du skriver.
Om inköpet gjordes som en "förbättring på annans fastighet" är jag lite osäker på reglerna.
Kontrollera gärna med Skatteverket om du får kostnadsföra detta direkt. Isåfall är det helt korrekt att göra en korrigeringsverifikation som du skriver.
Anna Svensson