Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Räknas byggvaror som förbrukningsvaror? Vilket konto gäller?

Hej!

Jag bokade inköp av diverse byggvaror för ett par tusenlappar (elartiklar, klickgolv etc till lokal som firman hyr) på konto 1220, alltså inventarier och verktyg. Märkte sedan vid årsavslutet att denna utgift inte påverkade årsresultaträkningen. Borde jag ha bokat detta inköp på något annat konto, t ex 5410? Hade det då kommit med i resultaträkningen?

Tack på förhand!

MVH
Fredrik

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-06-17.

3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Fredrik!

När det bokförs mot konto 1220 räknas det som en balanspost och påverkar alltså inte resultaträkningen.

Inköp på inventarier och verktyg som är under ett halvt prisbasbelopp (22 250:- år 2014) får du göra direktavdrag på och kan alltså bokföras på konto 54xx.
Då hade det kommit med på resultatrapporten.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, tack! Då borde jag rimligtvis kunna göra en korrigeringsverifikation, med en kredit på 1220 och en debet på 5400 (gruppkontot). Är det rätt uppfattat?

MVH
Fredrik
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

Om inköpet gjordes som en "förbättring på annans fastighet" är jag lite osäker på reglerna.
Kontrollera gärna med Skatteverket om du får kostnadsföra detta direkt. Isåfall är det helt korrekt att göra en korrigeringsverifikation som du skriver.
 
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~