Vet att jag inte är ensam om att driva webshop och använda mig av paypal som betalningsmedel. Det jag undrar är vad man ska använda sig av för verifikation/kvitto/bevis när man säljer? På själva kvittot står ju inte avgiften specificerad och det enda jag kan hitta är om man trycker på detaljer på försäljningen inne på mitt paypalkonto. Hur gör ni? Nu pratar jag alltså inte bokföringsmässigt utan vad jag ska sätta i min kvittopärm.
Jag får ut ett "kvitto" på försäljningen där moms och total summa står med. Dock inte avgiften. I dagsläget går jag In på min paypal historik och tar fram detaljer över transaktionen och screenshotar och sätter ihop med kvittot. Känns dock som det kommer bli mycket papper efter ett tag.
Ett alternativ kanske kan vara att inte spara bokföringen i pappersformat utan ha det elektroniskt istället. Dina utskrifter kan du spara i pdf-format istället för att spara på pappersutskrifterna. Du kan läsa mer om arkivering av bokföringsdata på Bokföringsnämndens sida. http://www.bfn.se/fragor/fragor-arkivering.aspx
Anna Svensson ~Content producer, Visma lönefamilj~
Jag förstår. När jag sedan flyttar pengarna från paypal till mitt företagskonto, vad kan jag använda mig av för verifikation då? Räcker det med ett kontoutdrag eller behövs något mer?
Okej tack då vet jag! En sista fråga bara angående flytten från paypal till mitt företagskonto. Visst kan jag ta emot x antal betalningar på en vecka och sedan bokföra en total summa överföring av de pengar som finns på paypal till mitt företagskonto på säg exempelvis söndagen? (givetvis bokför jag försäljningarna enskilt när de uppkommer bokat mot paypalkonto osv).