Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Redovisning med Payson, faktureringsmetoden

Hej! Jag har ett aktiebolag och eEkonomi (ej med fakturering) och har precis anslutit min e-handel till Payson. Alla betalningar går nu via dem och jag måste därmed redovisa lite annorlunda. Jag undrar om jag tänker rätt om jag gör så här:

När faktura går ut:
D 1928 Paysonkonto (istället för tidigare 1510, kundfordringar)
D 6044 Avgift kortbetaln webshop
D 2641 För moms på ovanstående avgift (har Checkout 2.0)
K Försäljning i olika momsklasser, momser, frakt mm som ingår i fakturan precis som tidigare


När jag hämtar pengar från Payson:
D 1930 Mitt vanliga konto
K 1928 Paysonkontot


Är det riktigt att jag ska koppla bort 1510 helt (om jag inte säljer via annan kanal än Payson)? Spelar det någon roll att det är 10 dagars fördröjning innan jag får pengarna. Jag menar, det kommer ju se ut som att jag har pengar som jag inte har tillgång till ännu (men det borde i och för sig ju gälla även för 1510 som jag kört med tidigare. Inte heller då kom ju pengarna in direkt.).

Jag har sökt i forumet och på nätet men inte hittat säkert hur jag ska göra, så jag vore mycket tacksam för hjälp!
/Anna

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna,

Jag tycker du tänker helt rätt:)

Då pengarna inte fysiskt kommer in på banken förrän ca 10 dagar efter att händelsen skett, skulle jag byta ut konto 1928 mot konto 1518, Ej kundreskontraförda kundfordringar och boka om mot 1930 när de är överförda till banken.

Ha en fin helg
/Susan