2019-02-13
09:19
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-02-13
09:19
Särskild löneskatt på sjukförsäkring och premiebefrielse
Hej,
Jag får fakturor från Folksam för min tjänstepension. I specen står det att fakturan avser ålderspension, premiebefrielse, sjukförsäkring 360, sjukförsäkring 90 och sjukförsäkring R. Ska jag bokföra särskild löneskatt på totalbeloppet eller enbard delen som avser ålderspension?
Mvh
Markus
Svara
2 SVAR 2
2019-02-13
10:22
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2019-02-13
10:22
Totalbeloppet, det vill säga på summan av alla de ingående delposterna i Tjänstepensionen.
Vår pensionsplan hos Swedbank försäkringar är precis likadan.
Sedan kan det, beroende utformningen av din pensionsplan, även finnas tjänstegruppliv och olycksfallförsäkring men för dem är det andra regler. De är riskförsäkringar som inte är en del av tjänstepensionsförsäkringen.
//En glad bokföringsamatör.
Vår pensionsplan hos Swedbank försäkringar är precis likadan.
Sedan kan det, beroende utformningen av din pensionsplan, även finnas tjänstegruppliv och olycksfallförsäkring men för dem är det andra regler. De är riskförsäkringar som inte är en del av tjänstepensionsförsäkringen.
//En glad bokföringsamatör.

Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-02-13
12:21
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2019-02-13
12:21
Du ska ta reda på hos försäkringsbolaget hur stor del av premien som betraktas som förmån för den/de som kan nyttja försäkringen.
Du ska bokföra löneskatt på premien för pensionsförsäkringen och ev premiebefrielsen - kolla det med försäkringsbolaget.
Du ska bokföra arbetsgivaravgifter för den del av sjukförsäkringspremien som skall förmånsbeskattas.
Mikaeli
Du ska bokföra löneskatt på premien för pensionsförsäkringen och ev premiebefrielsen - kolla det med försäkringsbolaget.
Du ska bokföra arbetsgivaravgifter för den del av sjukförsäkringspremien som skall förmånsbeskattas.
Mikaeli
Svara