Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

giselab
MEDLEM

Schablonavdrag före eller efter periodiseringsfond?

Jag har gjort ett plusresultat i min EF som jag vill försöka sänka så mycket som möjligt av skatteskäl. Nästa år kommer jag troligen ha mindre aktivitet i min EF och ett mycket lägre resultat, därför tänker jag att jag ska avsätta så mycket jag kan till en periodiseringsfond som återförs kommande år.

 

Jag har också förstått att man får göra ett schablonavdrag på 25 % - sänka resultatsiffran med dessa 25 %, i det man skriver in till Skatteverket sedan som sitt resultat. Fråga 1: stämmer denna tolkning? 🙂 Fråga 2: görs denna beräkning EFTER att man räknat av 30 % i periodiseringsfond? Jag utgår ifrån att det är så eftersom man annars skulle göra avdrag flera gånger på samma pengar tror jag.

 

Vi kan säga att resultatet är 120 000 kr. Då kan jag:

1. lägga 30 % - 36000 i en periodiseringsfond. Då har jag 84000 kr kvar.

2. På dessa får jag göra ett schablonavdrag om 25 % - 21000 kr. Då blir det 63000 kr i resultat som i slutänden rapporteras in till Skatteverket.

 

Verkar det stämma?

2 SVAR 2
Göran A
UTFORSKARE

Stämmer bra. Du kan också efter du gjort avsättning till P-fond sätta av till expansionsfond om du vill ha ner resultatet ytterligare 

Det är dessutom så att underlagen för p-fond m.m. gäller ditt skattemässiga resultat. Du kan ju ha skattefria intäkter och/eller ej avdragsgilla kostnader. Även om dom inte är så många i en EF... Lycka till!