jag hade en fråga angående en faktura jag fått från ett företag som heter Squarespace inc. Det handlar om en faktura för web-domän. Deras adress är i USA men momsnr på fakturan är EU1234... jag tänkte lägga in fakturan genom att lägga till dem som leverantörer. Men vilket land ska jag välja i rull-listan? vill gärna lägga till dem som leverantörer för att underlätta med framtida fakturor därifrån.
eller ska jag bara göra egen kontering och bokföra med omvänd moms?
vore tacksam att få hjälp att reda ut det här.
mvh
gustav
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240313
kontrollera att det är ett giltigt VAT nummer här:
jag har inte hunnit kolla upp men jag har en leverantör som anger ett EU-vat nummer
(men beloppet är litet)
Har nu ställt en fråga till Skatteverket, återkommer här när jag fått svar.
Svar från Skatteverket:
Hej!
Jag nästan anade det. När ett företag som har sätet i ett land utanför EU tillhandahåller digitala tjänster till privatpersoner inom EU så kan dom registrera sig för moms i valfritt EU-land och redovisa momsen där men den registreringen gäller endast vid försäljning av digitala tjänster till privatpersoner och inte till företag inom EU.
När ett svenskt företag köper en digital tjänst från ett land utanför EU ska säljaren inte ta ut någon moms utan det är köparen som ska redovisa momsen i Sverige som utgående och ingående moms. Därför är det viktigt att tala om att man är ett företag som är köpare. Om säljaren har tagit ut moms för den här försäljningen så är det inte en avdragsgill moms utan den får kostnadsföras och ska ingå i beskattningsunderlaget vid beräkningen av den svenska momsen. Det betyder att köparen får betala moms två gånger. Ni kan vända er till säljaren och be om en ny faktura utan moms.
Med vänlig hälsning
Alltså VAT nummer med EU123.. får bara användas för elektroniska tjänster till privatpersoner inom EU
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.