Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ta bort en gammal, felaktig post under 2099 - Årets resultat

Hej, 

Jag är ny kassör för en ideell förening, och vi är bara på andra året med Visma. Vi har en "spökpost" som jag inte vet hur jag ska fixa. Tidigare kassör (som inte är kvar i föreningen) har bokfört en summa på "2099 - Årets resultat" som flyttas över varje år, men som inte ska vara där. (Vi ska använda 2069 för Årets resultat.)

Summan påverkar inte slutsummorna i balansräkningen, men den ska ju inte vara där. 

Jag ber om ursäkt ifall jag inte använder rätt ord eller förklarar på ett bra sätt, men vore mycket tacksam för något bra förslag för hur man skulle kunna boka bort den på ett korrekt sätt. Den var alltså felaktigt kvar redan året innan, 2022.  

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Du bör boka om den posten till ert konto för Balanserad vinst. Detta ska göras efter årsmötet varje år så att Årets vinst nollställs. 

Hej Annica, tack för svar! Och förlåt för sen respons.

Eftersom posten är felaktig, blir det inte fel i balanserad vinst då? Det blir ju mer än det ska vara.

Det finns inget sätt att göra en korrigering för en post i ett låst bokföringsår?

 

AnnicaL
CHAMPION

Om det som tidigare kassör var en överföring av ett korrekt belopp men till fel konto blir det ju inte fel, då kommer Balanserad vinst att stämma. Om det å andra sidan är nåt helt annat än tidigare vinster som förts till 2099 så blir det fel, då måste du analysera var beloppen kommit ifrån för att kunna göra rätt. Och nej, gamla låsta år ska inte ändras. 

Gången är att i bokslutet bokföra årets vinst D8999 K2069 för att sen på nya året efter stämman föra om från 2069 till Balanserad vinst 2067. Så all tidigare vinst som finns kvar i föreningen ska du ha i klump på 2067 innan ett nytt bokslut görs. 

Tack igen!! Jag tror att det löste sig nu med din hjälp!