Hej Moa,
Tack för svar.
Egentligen ställde jag min fråga lite otydligt när det gäller om man ska fördela inventarier och maskiner, men tycker att jag fick svar ändå från den tråd som du länkade till.
Jag tolkar det så att:
- alla inventarier i inkråmet räknas som ett inventarium och värderas till ett belopp (totala summan utifrån den värdering man gjort på varje inventarium)
- alla maskiner i inkråmet räknas som en maskin och värderas till ett belopp (totala summan utifrån den värdering man gjort på varje maskin)
- osv
Jag förstår också att man inte kan sätta ett högre värde (t.ex ett marknadsvärde) på tillgångarna. Istället utgår man från anskaffningsvärdet. I mitt fall betalar jag ju betydligt mer än vad inventarier och maskiner är värda och sätter då övervärdet till goodwill.
Angående punkt 3.
Här hittade jag information på bokföringsnämndens sida angående materiella och immateriella tillgångar.
I Bokföringsnämndens
vägledning - Årsredovisning i mindre företag (K2), kap 10.3, beskriver hur man tar upp en anläggningstillgång som består av både materiella och immateriella tillgångar.
Nu antar jag att eftersom jag både har maskin och inventarium för sig så kan jag nog inte använda denna regel för hela verksamheten?
Mvh