Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Transaktionsdatum eller bokföringsdatum

Ska göra min allra första momsredovisning men fick huvudbry direkt med ett kontokorts-köp. Jag bokför enligt kontantmetoden och ska redovisa moms kvartalsvis.

Jag gjorde ett köp med mitt företags kontokort den 30 mars.
Pengarna reserverades på kontot den 30 mars och det datumet står på kvittot och det är också på det datumet som jag bokfört händelsen.
Men även om banken registrerat 30 mars som "köpdag" så är bankens bokföringsdag 3 april (och valutadag 1 april) vilket resulterar i att min bokföring inte stämmer mot bankens kontoutdrag, då transaktionen i min bokföring ligger i perioden mars och på bankens kontoutdrag i perioden april. Jag tycker ju att det rätta borde vara att dagen man gör köpet och pengarna reserveras på kontot är det datum man bokför köpet på men kommer det att ställa till problem för mig nu?

Tack på förhand!

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Nej, det är inga problem. Man brukar tala om transaktionsdatum och bokföringsdatum på banken, där transaktionsdatumet är det datumet då händelsen inträffade och bokföringsdatumet är det datumet som pengarna dragit/betalats från kontot. Man kan använda båda datumen som verifikationsdatum i sin bokföring, men man brukar säga att man ska vara konsekvent med det man använder. Det allra vanligaste är dock att man bokför det på själva transaktionsdatumet, vilket då precis som du säger, kan medföra att det faktiska saldot på banken per en dag, inte överensstämmer med vad som ligger som bokfört saldo i ens bokföring. Men då transaktionsdatumet på banken kan härleda differensen så är detta helt okej.

/Karl

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-27

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret!
Skatteverket har nu svarat att den ska höra till kvartal 1 (alltså på transaktionsdatumet) så jag kör på det så blir förhoppningsvis alla nöjda och glada. 

/Annika