Hej!
Vi har en anställd som har leasat en personalbil via företaget.
Leasingavtalet har löpt ut och restvärdet är 66 132 kr inklusive moms.
Leasingföretaget har betalt ut restvärdet till oss.
Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska betala ut detta till den anställde så att det blir rätt.
Det ska vara kostnadsneutralt för företaget. Någon har koll?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Ett utbetalt restvärde på en leasingbil skall bokföras mot konto 5615 leasing av personbilar. Det skall reducera kostnaden men tidigare haft för leasingen.
Konteringen blir bli på följande sätt
Helt neutralt för företaget blir det inte eftersom pengarna betalats ut till företaget. Förmodar att den anställda haft en löenförmån på bilen under leasingtiden?
Eventuellt så kan du höra med skatteverket om det går att reglera det mot den anställda på något sätt.
Ha en fortsatt fin dag
Joachim
Hej och tack för svar!
Den anställde har betalat leasingen med brutto + nettolöneavdrag varje månad. Så med andra ord så har den anställde betalat för mycket och ska ta del av pengarna som vi har fått utbetalt. Men jag vet inte om det är korrekt att betala ut det som ett nettobelopp. Jag får kanske höra med skatteverket helt enkelt.
Hej
Är också osäker på om det är ok att betala ut det netto till den anställda så min rekommendation är helt klart att du hör efter med skatteverket först.
Skulle de säga att det är ok att betala ut så bör det nog regleras mot lönekonton eftersom den anställdas lön tidigare har påverkats.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.