Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KarinH1
MEDLEM

Utbetalning till anställd vid lösen av personalbil

Hej!
Vi har en anställd som har leasat en personalbil via företaget. 
Leasingavtalet har löpt ut och restvärdet är 66 132 kr inklusive moms.
Leasingföretaget har betalt ut restvärdet till oss.
Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska betala ut detta till den anställde så att det blir rätt.

Det ska vara kostnadsneutralt för företaget. Någon har koll? 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Ett utbetalt restvärde på en leasingbil skall bokföras mot konto 5615 leasing av personbilar. Det skall reducera kostnaden men tidigare haft för leasingen.

Konteringen blir bli på följande sätt

Helt neutralt för företaget blir det inte eftersom pengarna betalats ut till företaget. Förmodar att den anställda haft en löenförmån på bilen under leasingtiden?

Eventuellt så kan du höra med skatteverket om det går att reglera det mot den anställda på något sätt.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

KarinH1
MEDLEM

Hej och tack för svar!
Den anställde har betalat  leasingen med brutto + nettolöneavdrag varje månad. Så med andra ord så har den anställde betalat för mycket och ska ta del av pengarna som vi har fått utbetalt. Men jag vet inte om det är korrekt att betala ut det som ett nettobelopp. Jag får kanske höra med skatteverket helt enkelt.

Hej

Är också osäker på om det är ok att betala ut det netto till den anställda så min rekommendation är helt klart att du hör efter med skatteverket först. 

Skulle de säga att det är ok att betala ut så bör det nog regleras mot lönekonton eftersom den anställdas lön tidigare har påverkats.
/Joachim