Vägföreningen har under några år samlat på sig pengar på skattekontot.
I mars bad vi få utbetalt det som fanns på kontot.
är det fel bokfört?
När jag drar ut saldolista nu för 2024, ligger summan som minus på 1630.....
Löst! Gå till lösning.
Hej
Utan att kunna se din bokföring så känns det som det som skett tidigare på skattekontot inte har bokförts. I och med att det fanns ett saldot på skattekontot så borde motsvarande belopp funnits som ett postivt saldo på 1630 i bokföringen. När då utbetalningen bokfördes mot 1630 så skulle det saldot ha nollats.
/Joachim
Nej vi hade inte vetat av summan , fick ett utdrag från skatteverket . Det var från många år bakåt. Aldrig tidigare fått nåt utdrag.
Det vi betalat in under året har varit arb giv avg, förmodligen för mycket då ibland.
Har aldrig haft detta med i dataprogrammet... så hur bokför jag för att det inte ska stå minus nu.
Hej
Det kan jag inte svara på utan att gå igenom hela er bokföring av skatter för samtliga tidigare åren är jag rädd.
Finns det några kvarvarande saldon på något av dessa konton i balansräkningen.?
2510
2518
2650
2710
2731
/Joachim
Nej ingenting på nåt av dom kontona
har bara haft detta program i 2 år, då bokfört arg giv avg som nedan
Hej
Det känns inte rätt bokfört och är nog en del i grundproblemet misstänker jag.
Dock omöjligt att svara på i ett forum utan att se er bokföring och kunna gå igenom skattekontot historiskt mot vad som faktiskt har bokförts.
Detta behöver du ta hjälp med av någon som kan gå igenom er bokföring lakalt där ni finns i Sverige.
/Joachim
Ok, tack för svar iaf. Får väl kolla med vår revisor vad han tycker.
Men som sagt inget vi bokfört på annat vis än att vi tagit ut från bank 1930 och motfört på arb giv avg.
( kollade nu , de 1a summorna var från 08, sen byggts på under åren)
Aldrig fått nån hint om att det fanns pengar på skattekontot och som bara ökade.
Inte riktigt rätt men ett lite enkelt sätt att lösa det - om revisorn går med på det - är att du per 1/1 räkenskapsåret bokar upp saldot D 1630 - K 2010
Hej
Ja förutsatt att revisorn godkännder det så går det bra att göra så. Kan dock inte säga att det är så du bör göra.
HUr blir det i fortsättningen då. För summan finns ju på vårt bankgiro.
Det kommer inte vara nån summa som finns tillhanda.
Eller blir det bara att det iaf inte är nån minussumma
Genom som jag skrev ”nollar” du kto 1630 och motbokar kyo 2010 - Bankgirot (1930) påverkas ju inte
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.