Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hanna_
MEDLEM

Valutakurs förlust/vinst för inköp av tjänster inom och utanför EU

Hej!

Jag gör i princip endast inköp av tjänster inom eller utanför EU. Varje gång jag lägger in en faktura så räknar ju Visma själv ut kursen, så det beloppet jag får in i SEK på mitt konto stämmer ju inte med det som systemet har räknat ut. Jag ser att momsrapporten tar med den summan som systement har räknat ut, dvs inte den summan som jag fick in på kontot. Är detta rätt iom att det ofta ser ut som att jag har betalt mer än jag har gjort?

Samt, måste jag gå in, räkna ut för hand, och skapa manuella valutakurs/förlust verifikationer för varje leverantörsfaktura jag har lagt in? Eller kan detta göras på något enklare sätt?

Om detta måste göras manuellt, på vilka konton bokför jag valutakurs differenser?

Mvh, Hanna

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Du skall inte göra något manuellt, utan programmet är uppbyggt på att beräkna valutakursen på fakturadatumet och därmed uppstår det nästan alltid en valutakursdiff gentemot vad man får betala sedan. Att kostnaderna är högre än vad du faktiskt betalat är inget som är konstigt och inget som gör att det ser ut som att du betalt mer utan helt normalt. Differensen mellan vad inköpskostnaden är vs vad du betalat bokförs som valutakursdiff för att hålla det separat mot vad som skall redovisas som inköp inom/utanför EU. 

I Visma eEkonomi så hanterar du valutakursdiff på leverantörsfakturor som följande exempel:

Lägger in en levfaktura på 100 EUR med fakturadatum 2022-01-15, då bokförs den i SEK till den kurs som gällde den dagen enligt Europeiska centralbanken.
Betalar fakturan den 2022-02-14 och ser då på kontoutdraget hur mycket SEK som dragits just det datumet. 

Du får in/skapar bankhändelsen på SEK-beloppet, ser till att det är bock i Utlandsbetalning och att det står 100 EUR på raden.
Matchar mot leverantörsfakturan och Bokför, automatiskt läggs det då till en rad med kontot för valutakursvinst/förlust och beloppet som diffar mellan fakturadatumet och betaldatumet.

Det krävs alltså inget manuellt, utan det sker automatiskt om man följer ovan sätt. Hoppas jag förstått din fråga rätt, annars får du återkomma så kan vi hjälpa dig vidare. 

Ha det fint!

Josefine