Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Varför använder vi en fysisk pärm för bokföringen?!

Hejsan!

 

Jag är kassör i en förening. När jag tog över så fick jag en pärm som tidigare kassör hade påbörjat för året. Så jag körde på med denna metod (dvs jag bokför i Visma och skriver sedan ut banktransaktionerna och skriver verifikationsnumret på underlagen från banken och sätter sedan in dessa i pärmen).

 

När det var dags för årsredovisningen (som vi gör för att våra lokalföreningar ska kunna bevilja oss ansvarsfrihet) så fick jag då skanna in alla dessa hundratals sidor i pärmen! Dom kom ju från datorn från början haha så detta kändes konstigt.

 

Inför 2021 vill jag kolla om man bara kan bifoga underlag från banken direkt i transaktionen i Visma när man ska bokföra? Och då vill jag även veta hur man kan få en rapport på alla verifikationer samt underlagen man bifogat när det är dags att skicka till revisorn? Kunde inte hitta något i rapporter... Skulle vilja ha en rapport som en verifikationslista för hela året plus alla bifogade filer. Finns något sådant eller funkar det bara om revisorn får tillgång till Visma?

 

Tack på förhand!!

MVH Fanny

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Ja du, det är en bra fråga du ställer! Skiftet mellan "gamla" rutiner och nya är inte helt enkel. Din beskrivning är ju klockren efter hur vi gjort i alla tider, tills molntjänster och digital lagring uppkom. 

För en förening gäller inte lika strikta regler som för bolag när det gäller bokföringen, men om ni ingår i någon riksorganisation kan denna ha rekommendationer eller krav på hur bokföringen ska organiseras. 

 

I många bolag gör man numera så att allt som kommer i digital form, t ex pdf-fakturor och betalningskvittenser från banken, lagras digitalt och då gärna som underlag för fakturan/verifikationen inne i eEkonomi.

Allt som kommer i pappersform måste sparas i den formen. Om underlaget skannas in för att även det bli underlag i eEkonomi måste ändå papperet sparas i ordnad form. Ofta blir det då en väldigt liten del papper att spara för ett år om man systematiskt ber leverantörer skicka digitala fakturor. 

 

När det gäller rapporter kan du ta ut en Verifikationslista - den visar i vernr-ordning allt som bokförts. Du kan också skriva ut en Huvudbok och få allt systematiskt per konto. Underlagen kommer inte med i någon av utskrifterna.

Ska du dela material med en revisor kan det vara bra att spara en kopia av de digitala underlagen lokalt på din dator eller i en egen molntjänst, med vernr i filnamnet. Då kan du skicka över rapporterna plus dessa filer, ofta pdf-er, till revisorn som då inte behöver få ens "tittbehörighet" till eEkonomi. 

Diskutera gärna med revisorn hur han/hon vill få materialet och lägg upp en rutin som möjliggör ett bra samarbete. 

Lycka till! 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fantastiskt! 🙂 Då ska jag se till att införa en ny rutin nu så att vi blir mer digitala! Tack så mycket för hjälpen!