Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Thomas1967
UTFORSKARE

Varför räknar Visma eEkonomi Deklaration/Årsbokslut 10 K under statlig skatt

Hej. Jag förstår inte varför programmet lägger sig ca 10 000 kr under den statliga skatten som är 598 500 kr. När jag provar med egen justering och lägger mig under  598 500 kr räknar programmet att jag får statlig skatt. 

Tacksam för hjälp

Mvh Thomas

Thomas1967_0-1744724644278.png

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Nu ser inte jag vad som ligger på respektive rad men om du jämför beloppen i de två kolumnerna så ser du att beloppen skiljer sig åt något. Det är orsaken till att det även blir skillnad i skattebeloppet.

Jag skulle behöva veta vad de raderna som jag markerat med gult på bilden nedan avser.

/Joachim

Hej Joachim och tack för svar.

Det ser ut på följande sätt. Det som är aktuellt för min del är "Undvik statlig skatt" och "Egen Justering"

Thomas1967_0-1744739811848.png

Mvh

Thomas

Hej

Det som skiljer är att under undvik statlig skatt så har mer avsatt till periodiseringsfond vilket gör skatten lägre och avdraget för egenavgifter/särskild löneskatt något högre. Dessa två poster tillsammans ger ett lägre överskott och därmed mindre skatt under Undvik statlig skatt och högre under egen justering.

/Joachim 

Thomas1967
UTFORSKARE

Hej Joachim. 

Jag är med på hur periodiseringsfonder fungerar, men det var inte min fråga. Jag undrar varför varför programmet lägger sig på 588 945 kr, dvs ca 10 000 kr under den statliga skatten som är 598 500 kr. Oavsett vilka justeringar jag gör så lägger sig programmet på  588 945 kr under rubriken "undvik statlig skatt". Det som ändras är  summan i periodiseringsfonden och egenavgifter.  Jag har pratat med Visma IT och dom hade inget svar utan hänvisade till detta forum.

Tacksam för en förklaring.

MVH

Thomas

Hej

Orsaken till det är för att resultatet blir lägre primärt för att avsättningen till periodiseringsfonderna högre.

Det skiljer 11 980 i avdrag mellan Undvik statlig skatt och under egen justering.

Sedan skiljer det 2 995 kr åt andra hållet under egenavifter.

Så skillnaden mellan dessa blir då - 11980 + 2995 =8 985 kr
Dvs resultatet sänks med den summan.

Vilket är den exakta skillnaden mellan resultatet under egen justering och resultatet under undvik statlig skatt. 

/Joachim

Hej och tack för svar.

Jag förstår hur egen justering fungerar, men jag söker en förklaring varför kolumnen undvik statlig skatt räknar ut ett överskott på 588 945 kr istället för 598 500 kr för år 2024, vilket är gränsen för statlig skatt enligt skatteverket.

MVH

Thomas

Hej

Det är för att beloppen summeras ihop till detta och det beror på det jag har nämnt tidigare.

854 090 - 54 734 - 49 980 + 159 511 - 123 628 - 196 314 = 588 945

Skillnaden mellan undvik statlig skatt och egen justring är just det jag nämnt innan att Avsättningen till periodiseringsfonden framförallt är högre under undvik statlig skatt.

Det är exakt samma siffror under egen justering förutom på periodiseringsfond och egen avgifter.

854 090 - 54 734 - 38 000 + 159 511 - 123628 - 199 309 = 597 930

Sedan hur uträckningsformeln ser ut för just de olika valen vågar inte jag ge mig in på men det är inget som bara är påhittat utan framtaget med hjälp av redovisningskonsulter/revisorer.

/Joachim