Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hans-Erik 1
MEDLEM

Deklaration

Hej,

 

När jag ska slutföra deklaration och skicka in till skatteverket så hittar programmet ett fel i blankett INK2S 4.20 som säger att det inte får finnas en negativ summa där. Jag har letat och hittar summan i en lönekörning som härrör till inköp med egna pengar för företagets räkning och skulle återbetalas till mig som ett utlägg. Min gissning just nu är att jag använt fel konto för utlägget men hur kan jag åtgärda detta så att jag inte längre får en varning när jag ska slutföra och lämna in till skatteverket?

 

/Hans-Erik 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om jag tolkar detta rätt så har du bokfört en återbetalning till dig själv i samband med en löneutbetalning och bokfört detta mot 2893 stämmer detta.

Är själva utlägget du gjort bokört när det gjordes? Hur bokfördes detta utlägget i så fall?

Utlägg bör hanteras på detta sätt.

1. När inköpet/utlägget görs så gör du en manuell bokföring av det.

2893 Kredit (En skuld bokförs upp)
5460 Debet (Nettokostnaden)
2641 Debet (Ev moms)

2. När du sedan återbetalar det till dig antingen i samband med löneutbetalning eller om det sker separat så skall skulden nollas.

1930 Bank Kredit (Återbetalt belopp)
2893 Debet (återbetalt belopp så skulden reduceras eller nollas)

Med tanke på felmeddelandet så misstänker jag att utlägget inte bokförts eller att fel konto använts för skulden.
Då behöver du komplettera bokföringen med utlägget.

/Joachim

Hans-Erik 1
MEDLEM

Hej, 

 

Det stämmer att jag betalade tillbaka beloppet vid en löneutbetalning. När jag letar så kan jag inte hitta att jag gjort en bokföring för beloppet. Gjorde en manuell verifikation och det löste allting.

 

Stort tack för hjälp och snabbt svar

 

/Hans-Erik

Härligt att det ordnade sig och tack för återkopplingen.

/Joachim