Hej
Ett aktiebolag inte är registrerat för moms hos Skatteverket och därmed inte hanterar moms.
Bolaget har sålt tidigare tjänster bara inom EU men hade flera fakturor från leverantörer inom Sverige och bokat självklart totabeloppet mot kostnadskonto direkt utan att kontera momsen.
När bolaget börjar sälja tjänster inom Sverige, ska momsen fortfarande visas på fakturan för kundens skull, eftersom kunden är momsregistrerad och behöver momsen för sin bokföring.
Men detta betyder inte att bolaget behöver registreras för momsen? stämmer detta?
När blir det ett krav att registreras för moms?
Bolaget säljer tjänster inom sjukvården. läkaretid tjänster bara.
Exempel på faktura:
Bokföring i bolaget:
Är bolaget inte registrerat för moms så får det inte anges moms på fakturorna. All moms som anges på fakturor ska betalas in till Skatteverket.
För att säkerställa att man hanterar försäljning och moms på korrekt sätt så börja med att kontakt Skatteverket, men kan även vara så att ni behöver kontakta en skattejurist med expertkunskap inom momsområdet. Finns knappt något område som är knepigare allra helst när det rör sig om tjänster som kan vara både momsbefriade och beläggas med moms eftersom vissa tjänster som läkare utför är klassade som momsade tjänster.
Lycka till!
Tack!
Har ni här på Visma möjlighet att boka tid för sånt frågan och få bekräftad svar? jag pratar om betalt tjänst av en certifierad revisor eller skattejurist?
Hej
Visma har inte några revisorer eller konsulter däremot samarbetar vi med många konsulter och revisorer så den kontakten får du ta på egen hand då det är inte något vi kan styra eftersom det hänger på konsultens tid och möjlighet att hjälpa till.
Bifogar en lista där du kan söka efter en konsult/revisor i din närhet,
Hitta din redovisningsbyrå
/Joachim
Hej!
Nu tror jag att du fått det mesta om bakfoten 🙈😬
Läkartjänster är normalt sett momspliktiga och har du en omsättning över ca 80 tkr + moms så ska bolaget momsregistreras. Om du har omsättning under detta så kan du välja att avstå att registrera dig. Om du inte är momsregistrerad så får du ABSOLUT INTE lägga på moms på dina kundfakturor. Din kund får inte göra avdrag för moms om det inte är så att du betalar in moms. I ditt fall skulle jag registrera mig för moms bakåt i tiden och betala in den moms du debiterat dina kunder. Det som händer nu annars är att du blåser staten på momspengar och det blir skattetillägg om skatteverket upptäcker det men du kan läka detta om du själv gör rättelse innan de upptäcker det.
Som läkare har du hög kompetens inom det du jobbar med men kanske kan vara värt att ta hjälp med att kolla bokföringen om du känner dig osäker.
Att tillägga också är att om du säljer till andra euländer så ska du alltid momsregistreras. Försäljningen ska deklareras i ruta 39 i momsrapporten och du ska göra en periodisk sammanställning kvartalsvis.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.