Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Natalie
MEDLEM

bokföra och fakturera ett utlägg jag gjorde åt min kund

Hej

 

Jag har betalat flyg och tågbiljetter. Det är sedan min kund som skall betala för dessa och kunden vill att jag skickar en faktura till dom på beloppet.

 

Men hur gör jag det?

 

Hälsn Natalie

10 SVAR 10
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Börja med att lägga upp en artikel i eEkonomi under Försäljning > Artiklar alternativt ställe kan vara lager och artiklar > Artiklar

 

2. När artikeln är upplagd lägger du till din kund under Försäljning > Kunder

3. Sist så skapar du din kundfaktura under Försäljning > Kundfakturor.

 

Välj din kund först. Längre ner på sidan kan du sedan välja din artikel du skapat. fyll i antal och det totala priset inkl moms i fältet för A- Pris.

Skapa sedan din faktura som en PDF och skicka den till kunden.

 

3. När kunden betalt in beloppet så kan du senare matcha inbetalningen mot kundfakturan under kassa och bankhändelser.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim



 

Natalie
MEDLEM

Hej. Tack för din hjälp. Sådär brukar jag göra när jag säljer en tjänst. Men nu gäller det ett utlägg som jag inte vill skatta något på och det skall inte vara inkomst av någon tjänst.. För lägger jag det tex som "tjänst 25% moms" då läggs det automatiskt in i min bokföring som en inkomst och jag måste skatta på det. 

Hur lägger jag in så det bara blir ett utlägg dvs skattefritt?

 

 

Hej

Det går att hantera detta på två sätt.

1. Dels att du bokför både inköpet som en kostnad och försäljningen som en intäkt. Vidarefakturerar du det med samma belopp så blir de ett nollsummespel och du behöver inte skatta för det.
vidarefakturerar du det med en förstjänst ett påslag så måste du bokföra upp det som en intäkt.

2. Alternativ 2 är att du bokför inköpen mot konto 1681 utlägg från kunder och lägger upp en artikel i artikelregistret som också är knuten till konto 1681. Då påverkas inte resultatet alls. Tänk dock på att om detta alternativ skall annvänds måste du vidarefakturera det exakta inköpsbeloppet dvs det får inte vara lägre eller högre.

Om du skall använda alternativ två så behöver du skapa en ny artikelkontering för att kunna lägga upp artikeln korrekt mot 1681.
Gå in under Inställningar > Artikelkontering och skapa en ny artikelkontering på följande sätt.


 

När artikeln sedan skall läggas upp så väljer du denna nya artikelkontering.



Ha en fortsatt fin dag
Joachim
 

Wow, precis det jag menade 🙂 Jag vill göra alternativ 2...men..jag kunde inte välja 1681 i min lista (finns bara 1630 och 1650.

Under: "redovisas ej på momsrapporten"

Hur gör jag för att lägga upp nr 1681?

 

 

Hej

Om du går in under Inställningar > Kontoplan. Markerar rutan visa även inaktiva och sedan söker på 1681 hittar du kontot då? Gör du det så behöver du aktivera kontot.

 

 

Hittar du inte 1681 i listan över konton så kan du lägga till det via den gröna knappen nytt konto uppe till vänster. Lägg upp det med dessa inställningar.

 

Då har vi dels en lösning på hur du vill hantera detta och jag hoppas ovan tips även skall lösa kontoproblemet för dig. Annars är du välkommen att återkomma.

Önskar dig en fin fredag och en trevlig helg
Joachim

Aha supporten är grym så var ju en annan kontaktkälla att ta till. Härligt att allt löst sig för dig.

Önskar dig en fin fredag och en trevlig helg en gång till 🙂
Joachim

Jag ringde kundtjänst och fick hjälp, så nu ligger 1681 där 🙂

Tänkte att jag ringer dom och frågar, nu när jag ändå "satt och var inne i ärendet"

 

Tack snälla för hjälpen 🙂

Natalie
MEDLEM

Utlägg och vidarefakturering

Här kan du läsa om vilka regler som gäller när du fakturerar utlägg du gjort för en kunds räkning, och när du köper en vara eller tjänst för annans räkning som ska vidarefaktureras.

 
 
 
 

Om du fakturerar ett utlägg som du gjort för en kunds räkning ska du inte ta ut moms.
För att det ska anses vara ett utlägg (och inte till exempel en vidarefakturering), måste följande villkor vara uppfyllda:

  • kunden ska själv ha betalningsansvar till leverantören
  • du får inte göra något vinstpålägg, vilket innebär att kunden ska betala samma belopp till dig som du betalat till leverantören och
  • beloppet ska behandlas som ett utlägg i din bokföring.

Beloppet för utlägget ska bokföras på ett avräkningskonto och inte på något konto som
påverkar resultatet. Du får inte dra av den ingående momsen, men din kund kan ha avdragsrätt. Du bör därför bifoga en fakturakopia på utlägget när du fakturerar kostnaden till din kund. Det kan vara fråga om utlägg när en byggentreprenör betalar markanskaffnings- och fastighetsbildningskostnad eller ersättning för gatumark för en kunds räkning, eller när ett inkassoföretag gör ett utlägg för ansökningsavgiften till Kronofogden.

Såhär står det på Skatteverkets hemsida ang utlägg

 

Natalie
MEDLEM


@Natalie  skrev:

Hej

 

Jag har betalat flyg och tågbiljetter. Det är sedan min kund som skall betala för dessa och kunden vill att jag skickar en faktura till dom på beloppet.

 

Men hur gör jag det?

 

Hälsn Natalie


såhär står det på Skatteverkets hemsida om utlägget