2024-01-21
21:18
Jag hänger inte riktigt med om varför det skulle vara en dålig ekonomisk ide..men jag kör på ditt sätt. För jag tänker att det måste vara något dåligt med att göra ett inkuransavdrag (jag är skeptisk till avdrag för det brukar finnas en hake med dom) Tack för hjälpen
... Visa mer
2024-01-16
18:26
Vad är fördelen respektive nackdelen med att göra inkuransavdrag? En fördel blir ju då tex att man inte behöver skatta lika mkt, då vinsten blir lägre...men vilka fler fördelar/nackdelar finns det? Det stod på Skatteverkets hemsida att man måste göra på hela varulagrets värde och inte bara specifika produkter. Jag har även pratat med Skatteverkets kundtjänst idag.
... Visa mer
2024-01-15
20:55
Vad synd, jag som hade räknat på att inte behöva skatta på pengarna 😞 Men jag har hört talas på ett schablonavdrag på 3% man kan få göra på sitt varulager (med vissa regler som jag har läst om på Skatteverkets hemsida) Men jag förstår inte där heller för det står lite olika..jag gör ett förenklat årsbokslut, men har ett varulager på mer än 5000kr. Får man göra 3% avdrag då? Om jag får göra 3 %avdrag...måste det bokföras på speciella konton? eller kan jag bara minska mitt varulager med motsvarande % belopp?
... Visa mer
2024-01-15
19:52
Mitt resultat blir ju nu 100.000kr mer..jag hade ju räknat med att inte behöva skatta för det i samband med deklarationen. Eller är varulagret något som inte syns i deklarationen?? jag har nämligen aldrig tagit upp varulager i en deklaration (för det är första året 2023 som jag har börjat sälja varor)
... Visa mer
2024-01-15
19:50
Tack 🙂 Vet du något om detta?? För nu har jag bokfört mitt varulager ...men då minskar ju mina totala kostnader med samma summa..men jag har ju fortfarande haft inköpen som en kostnad under 2023. Så nu får jag ju inte tillbaka lika mycket på skatten eftersom mina inköp blir ju 100.000kr mindre..jag fattar inte
... Visa mer
2024-01-15
07:50
Hej Jag undrar vilka konton som jag skall bokföra mitt lagervärde på? Jag har kikat runt här på forumet, men hittar lite olika svar.. Det är första gången som jag skall bokföra inventeringen/varulagret. Jag köper in färdiga varor såsom böcker, pussel, vykort, gossedjur osv (som jag säljer i min butik) på kontot 4000-inköp av varor från Sverige Hur gör jag? hjälp en virrig förstagångare 🙂
... Visa mer
2023-09-15
10:41
Jag ringde kundtjänst och fick hjälp, så nu ligger 1681 där 🙂 Tänkte att jag ringer dom och frågar, nu när jag ändå "satt och var inne i ärendet" Tack snälla för hjälpen 🙂
... Visa mer
2023-09-15
10:25
Wow, precis det jag menade 🙂 Jag vill göra alternativ 2...men..jag kunde inte välja 1681 i min lista (finns bara 1630 och 1650. Under: "redovisas ej på momsrapporten" Hur gör jag för att lägga upp nr 1681?
... Visa mer
2023-09-12
09:36
Såhär står det på Skatteverkets hemsida ang utlägg
... Visa mer
2023-09-12
09:35
@Natalie skrev: Hej Jag har betalat flyg och tågbiljetter. Det är sedan min kund som skall betala för dessa och kunden vill att jag skickar en faktura till dom på beloppet. Men hur gör jag det? Hälsn Natalie såhär står det på Skatteverkets hemsida om utlägget
... Visa mer
2023-09-12
09:35
Utlägg och vidarefakturering Här kan du läsa om vilka regler som gäller när du fakturerar utlägg du gjort för en kunds räkning, och när du köper en vara eller tjänst för annans räkning som ska vidarefaktureras. Om du fakturerar ett utlägg som du gjort för en kunds räkning ska du inte ta ut moms. För att det ska anses vara ett utlägg (och inte till exempel en vidarefakturering), måste följande villkor vara uppfyllda: kunden ska själv ha betalningsansvar till leverantören du får inte göra något vinstpålägg, vilket innebär att kunden ska betala samma belopp till dig som du betalat till leverantören och beloppet ska behandlas som ett utlägg i din bokföring. Beloppet för utlägget ska bokföras på ett avräkningskonto och inte på något konto som påverkar resultatet. Du får inte dra av den ingående momsen, men din kund kan ha avdragsrätt. Du bör därför bifoga en fakturakopia på utlägget när du fakturerar kostnaden till din kund. Det kan vara fråga om utlägg när en byggentreprenör betalar markanskaffnings- och fastighetsbildningskostnad eller ersättning för gatumark för en kunds räkning, eller när ett inkassoföretag gör ett utlägg för ansökningsavgiften till Kronofogden.
... Visa mer
2023-09-12
09:20
Hej. Tack för din hjälp. Sådär brukar jag göra när jag säljer en tjänst. Men nu gäller det ett utlägg som jag inte vill skatta något på och det skall inte vara inkomst av någon tjänst.. För lägger jag det tex som "tjänst 25% moms" då läggs det automatiskt in i min bokföring som en inkomst och jag måste skatta på det. Hur lägger jag in så det bara blir ett utlägg dvs skattefritt?
... Visa mer
2023-09-10
20:33
Hej Jag har betalat flyg och tågbiljetter. Det är sedan min kund som skall betala för dessa och kunden vill att jag skickar en faktura till dom på beloppet. Men hur gör jag det? Hälsn Natalie
... Visa mer
2023-05-27
11:11
Typiskt..att kundtjänstmedarbetare alltid säger olika saker. Jag blir galen på kundtjänster gurr! Men då gör jag bara inköpen på vanligt sätt..dvs det första du skrev. Det blir ju så mkt enklare också. Tack för hjälpen 🙂
... Visa mer
2023-05-25
22:04
Hej. Tack 🙂 skatteverket säger att trots att sakerna är nya klassas det ändå som begagnat och ska gå som VMB. Jag har ringt Skatteverket flera gånger med samma fråga för att se vilka olika svar jag kan få. Men alla säger samma sak
... Visa mer
2023-05-24
16:00
Hej Jag har precis öppnat ett galleri med butik och café. Jag har lite oanvända saker hemma som jag har köpt som privatperson (har inget kvitto) och vill sälja i min enskilda firma. Jag har pratat med Skatteverket och fått veta att jag skall ta reda på det marknadsmässiga värdet när jag lägger in inköpspriset. Men hur gör jag rent bokföringsmässigt? och hur rapporterar jag sånt till skatteverket? Jag har hittat ett konto som heter "inköp VMB" ... men mer än så vet jag inte. Hälsn Natalie
... Visa mer