Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

visma372
MEDLEM

bokföra transaktion utan kvitto. ersättningsunderlag med eller utan moms?

chatgpt berättar att man aldrig får bokföra utan kvitto eller underlag.

 

vidare berättar chatgpt att man kan skapa ett ersättningsunderlag för att bokföra transaktionen

---------------------------------------------------

Ersättningsunderlag för saknat kvitto
  1. Datum för transaktionen: [datum]
  2. Belopp: [belopp i SEK]
  3. Mottagare: [leverantörens namn]
  4. Beskrivning av varan/tjänsten: [detaljerad beskrivning av vad som köpts]
  5. Betalningssätt: [kort/kontanter/banköverföring/etc.]
  6. Syfte: [syftet med köpet]
  7. Person som utförde köpet: [namn på den person som utförde köpet]
Kommentar:
[Kort förklaring om varför originalkvitto saknas. Till exempel: "Originalkvittot har försvunnit och kunde inte återfås."]
Signatur:
[Signatur och namn på den som skapar ersättningsunderlaget]
---------------------------------------------------
 
fråga:
vidare berättar chatgpt att man inte får dra av moms med ett ersättningsunderlag. stämmer det?
11 SVAR 11
visma372
MEDLEM

"Ett giltigt momsunderlag måste vara utfärdat av säljaren och verifierat av denne. Ett ersättningsunderlag är ett dokument som skapats av köparen och kan därför inte uppfylla lagens krav för att styrka ett momsavdrag."

 

stämmer detta?

Joachim E
MODERATOR

 Hej

Helt utan underlag får man inte bokföra något. Däremot om pengarna dragits från t ex företagskontot så kan man skriva ut själva transaktionern från banken och använda den som underlag. Det är ett bevis på att det faktiskt har dragits pengar från banken.

Det man inte får göra är att dra av moms på kosntader som saknar underlag.

men det är aldrig ffel att komplettera med ett eget upprättat underlag som specificerar mer vad det avser. 

/Joachim

så du menar att man kan använda transaktionsinformation som verifikat istället för ett ersättningsunderlag?

Hej

Ja så länge man inte drar av någon moms. Du har beviset på att något skett på banken och oftast står det till vem man har betalt till också.

/Joachim


@Joachim E  skrev:

Hej

Ja så länge man inte drar av någon moms. Du har beviset på att något skett på banken och oftast står det till vem man har betalt till också.

/Joachim


så här ser specifikationen ut från dessa två transaktioner som saknar kvitto: det är från Mynt (ett system som pleo)

purchase: 2024-06-01

settlement: 2024-06-03

description: google

card: 8161

value: 5134 kr

balance: -4564 kr

period

opening balance

closing balance

 

är det ok med detta eller något annat?

 

det har dragits från 2890 konto.

det är specifikationen till fakturan till Mynt.

 

är det ok som verifikat eller behövs ngt mer detaljerat från mynt?

Hej

Har du någon transation du kan ta ut från ditt bankkonto som visar vad som dragits från banken. Bifoga det också i så fall.

/Joachim

det som dras från banken är en klumpsumma innehållande massor med transaktioner från mynt till banken.

 

så vilken banktransaktions-verifikat behöver jag för att bokaföra dessa två transaktioner?

 

mynt specifikationen som jag beskrev tidigare eller något från banken?

Hej

jag skulle använda båda två som underlag. Dels underlaget från mynt och även något från banken.

/Joachim

för att förtydliga

 

det jag försöker stämma av är konto 2890 som då har två transaktioner där kvitto saknas.

 

du önskar att jag bifogar banktransaktionen (klumpsumma) samt mynt specifikationen som verifikat?

Ja de två tillsamans bör visa vad händelsen avser.