Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

försäljning av fastighet inom bolag och renovering

Hej alla kunniga,

 

Jag har fått sån bra hjälp här tidigare så jag tänkte fråga igen. 

Jag har en kund som planerar att sälja av en fastighet som hen har i sitt företag. Hur ska jag tänka kring ersättning för egna timmar som kunden har lagt på att renovera fastigheten inom sitt företagande? Om kunden hade anlitat andra företag hade ju detta inte varit konstigt, men nu har kunden lagt ner väldigt mycket tid själv på renovering. Någon som vet hur jag ska göra?

 

Mvh

Linnéa Bäckström

2 SVAR 2
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Linnéa!

 

Jag vill bara meddela att vi ska kika på din fråga och återkommer till dig i början på nästa vecka.

 

Trevlig helg!

/Tinne

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om jag förstår dig rätt så har kunden lagt egen tid på renovering av en fastighet som hens företag har ägt och undrar över om man kan få någon ersättning kring detta från sitt företag? Här skulle jag rekommendera att kontakta tex Skatteverket eller en konsult som har erfarenhet kring fastighetsförsäljning för att få bäst råd. 

 

Rimligtvis så bör man inte kunna få ut någon ersättning för detta förutom att man tar ut lön eller liknande precis som vanligt, i och med att man redan är anställd i företaget om man är ett AB alternativt att man inte kan ta ut lön/ersättning om man är en enskild firma. Man kan alltså normalt sätt inte fakturera sig själv för sådant arbete men det kan vara bäst att dubbelkolla för att få ett så bra svar som möjligt då jag inte kan hitta någon bra vägledning kring detta. 

 

Ha det fint!

Josefine