Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Daniela1
MEDLEM

kvitta kredit- mot debetfaktura TILLÄGG VIKTIGT!

Hej, jag skrev innan: Exempel på vad jag menar: låt oss säga att jag har en debetfaktura (A)  på 100 kr. Kunden och jag enades om en rabatt på 30 kr. Så jag skrev en kreditfaktura (B) på 30 kr och skickade den till kunden med anmärkningen att dra av B från A, dvs betala bara de resterande 70 kr. Nu finns ju 70 kr på kontoutdraget eftersom detta var det som kunden betalade, men 2 obetalda fakturor i eekonomi, en debet- och en kreditfaktura. Hur "betalar" jag de 2 fakturorna i eekonomi så att det blir rätt?? Är i desperat behov av hjälp. 

NY TEXT ANG. NYTT PROBLEM:

Nu har jag stött på  ett nytt problem i samband med ovanstående: det handlar om en faktura i EURO. Dvs programmet kommer inte nödvändigtvis  "märka" en differens, eftersom valutkurserna är i förändring hela tiden. Det betyder tyvärr också att jag måste själv slå in beloppen det handlar om (jag måste ju ändå alltid ändra beloppen manuellt för valutakursen som programmet föreslår stämmer ju aldrig överens med verkligheten och vad som hamnar på bankkontot)... är lite förvirrad nu (igen).

FUNKAR FÖLJANDE:

gå på  "åtgärder" > "kvitta" i kreditfakturan, sedan välja debetfakturan att kvitta det mot 

>> FRÅGA: VAD HÄNDER DÅ? kan man då matcha/skriva in det korrekta beloppet från kontot så att "fakturan försvinner"?? Eller tänker jag helt fel? För på något sätt måste jag ju "få ner" fakturabeloppet så att det till slut överensstämmer (fast som sagt, fakturorna är i Euro, tyvärr).

ELLER menar ni att man ska utgå från en bankhändelse istället för en faktura? Vanligtvis klickar man ju bara på "inbetalning" i fakturan och allt sköter sig. Ska jag skapa en manuell bankhändelse med det inbetalda beloppet och sedan välja Inbetalning från kundfaktura? Så att man sedan får ett belopp som måste bokföras manuellt (diff.)? Jag kanske är på rätt spår nu???

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Hej. Du ska absolut utgå från bankhändelsen. Bara därifrån kan du göra denna kvittning. Du klickar på Ändra bankhändelsen och klicka i Utlandsbetalnibg, fyll i rätt valuta och beloppet i valuta. Då hittar programmet fakturan.