Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AnnaFr
MEDLEM

milersättning, skattefri, aktiebolag, i efterhand.

Hej!

 

Jag har resor som gjordes under föregående bokslutsår (ej stängt) som jag skulle vilja ta ut ersättning för nu. Jag måste då först göra en verifikation på föregående år och sedan en när jag tar ut beloppet. Hur gör jag detta, vilka konton använder jag och vad är debet(kredit? Tacksam för hjälp!

4 SVAR 4

Om du vill ta ut den ersättningen så gör du det i år och bokför den i år. Detta förutsatt att föregående års bokslut är klart och inlämnat. 

Det som kan vara lite lurigt är ju att du då egentligen hade fel resultat i det bokslutet, det skulle ju ha varit lägre p.g.a din reseersättning som är en kostnad som avser det året. Och om du då hade minusresultat och kanske låg på gränsen för förbrukat eget kapital så är det ju bättre att inte ta ut denna som en ersättning som avser föregående år. För ditt bokslut var ju bevisligen inte korrekt.  Men som sagt, är det små pengar och ditt resultat var ok så kan du ju köra det i år men med text att den avser föregående år. Lycka till!

Hej!

 

Föregående bokslut är inte klart och inlämnat (bokslut vid halvårsskiftet) så jag vill ha kostnaden på det året. Det var det som var min fråga. Hur gör jag verifikationen för detta, vilka konton skall jag använda och vad är kredit respektive debet? Och hur gör jag bokföringen i år, vilka konton, när jag tar ut de pengarna? 

 

Anna

Hej,

 

Du bokar kostnaden i debet på 7331 Skattefria bilersättningar. Eftersom du inte har tagit ut ersättningen så bokför du det som en skuld på det konto som du använder som avräkningskonto mot dig själv, det brukar vara antingen 2893 eller 2393.

 

Lägg med en kopia på körjournalen till verifikationen.

 

//Carina

Du bokar precis som Carina skriver men då i föregående års bokföring. När du tar ut pengarna så motbokar du då bara på det konto som du bokade upp skulden på. Lycka till!