Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokfört Leverantörsfaktura rätt men betalat ett för lågt belopp

Jag har bokfört en lev. faktura korrekt men betalat ett för lågt belopp (34:-) Jag har även lyckats boka leverantörsbetalningen med det bokförda beloppet. (såg inte att jag vänt på två siffror). Fakturan är kostnadsmässigt korrekt bokförd. Leverantörsbetalningen stämmer mot fakturan.

Jag har nu betalat kunden 34:-. Vilket  motkonto i kredit skall jag ha till 1930 som inte ökar kostnaden?

Lars W

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Du får säga till om jag missförstått dig, men om du nu bokfört upp detta som en leverantörsskuld sedan innan, och själva betalningen bokfördes sedan mot 2440 leverantörsskulder så bör du ha 34 kr kvar i skuld på det kontot, och kan nu bokföra dessa inbetalda 34 kr mot det. Det blir då 1930 kredit och 2440 debet.

 

Ha det fint!

/ Josefine 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Josefine,

du missförstår lite. Jag har jag har bokfört rätt hela vägen men betalt ett för lågt belopp (34:-).

Nu har jag fyllnadsbetalt (34:- 1930 kredit) Vid närmare eftertanke spelar det kanske inte någon roll?

Totalsummen i 1930 stämmer mot 2440 fast jag gjort två utbetalningar. Jag tyckte bara att jag borde ha

en verifikation på de 34:-?

/Lars W

Hej!

 

Om jag förstår dig rätt så har du två betalningarna gällande denna fakturan i ditt kontoutdrag. En där du betalar första gången, där det saknas 34 kr och en där du betalar in de 34 kr. I sådana fall så har du nog bokfört lite knepigt om du bokförde totala beloppet mot första händelsen, för om du nu betalade för lite då, så skulle det varit totalbeloppet - 34 kr som bokfördes mot 1930 respektive 2440 eftersom det var de händelsen var på. Om nu hela beloppet bokfördes, inklusive dessa missade 34 kr så är den verifikationen bokförd fel och bör korrigeras så att det stämmer med händelsen du har på ditt kontoutdrag. Sedan så bör du bokföra den händelsen du har på 34 kr som jag beskrev innan. 

 

Denna händelsen på 34 kr måste bokföras, eftersom det är en händelse som hänt på ditt bankkonto och alla dessa måste bokföras. Man kan inte baka ihop två olika händelser på kontoudraget till en om de hänt på olika datum, så därför så behöver du korrigera den första händelsen till att ha samma belopp som du betalade då så att det blir korrekt. Detta är så att det blir korrekt bokfört både mot händelserna i ditt kontoutdrag samt de underlag du har. 

 

Hoppas jag förklarat lite bättre, hör av dig om du vill att jag skall förklara stegen ytterligare. 

 

/ Josefine 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, felet begås när jag bokför hela leverantösskulden debit 2440 - kredit 1930. Hur korrigerar jag denna händelse så att det blir en delbetalning i 2440 som sen kan balanseras när jag betalar de resterande 34:-?

Tackar på förhand.

Lars W

Hej!

 

Ja men precis, eftersom du faktiskt inte hade betalat hela beloppet på den händelsen. Vad jag kunde se så har du Visma e-ekonomi. Du kan hur man korrigerar en verifikation här: Korrigera verifikation

Den första verifikationen skall då ha det beloppet du betalade vid det tillfället, dvs minus de 34 kr på både debet 2440 och 1930 kredit. Det är alltså den första betalningen du skall korrigera, inte när du bokförde upp själva leverantörsskulden och kostnaden, för att förtydliga. Sedan så bokför du då den sista betalningen gällande de 34 kr mot 2440 debet och 1930 kredit och sedan så bör både 2440 och 1930 stämma.

 

Ha det fint!

/ Josefine