Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Daniela1
MEDLEM

registrera och bokföra lev.-faktura utan moms (EU)

Hej, jag behöver er hjälp och ett snabbt svar.. Jag måste registrera en leverantörsfaktura som inte innehåller moms (Omvänd skattskyldighet). Vilka konton ska jag använda?? Jag har "bara" beloppet som jag ska betala, såklart ingen moms eftersom företaget som jag köpte hos har sitt säte i ett annat EU-land. Kan någon vara snäll och säga mig hur jag ska registrera fakturan (vilka bokföringskonton som jag måste använda osv.)? Tusen tack! Mvh

3 SVAR 3
Pacsac
CHAMPION

Konto                                                                                           Momskod Debet Kredit
2440 - Leverantörsskulder  100.-
4056 - Inköp varor 25% EG20 (25%)100.- 
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet48 (0%)25.- 
2614 - Beräknad utgående moms på förvärv från EG, 25%30 (25%) 25.-
 
Om du lägger in leverantör riktigt (med VAT nummer) så kommer programmet att ge dig dessa konton vid registrering av Leverantörsfaktura
AnnicaL
CHAMPION

Hej

beroende på vad det är för kostnad fakturan avser blir svaret lite ospecifikt, men om vi antar att det är en programvara du köpt kan du lägga upp ett eget konto för programvaror EU med momskod  20 så kommer programmet att automatiskt lägga en beräknad moms på konto 2614 (utgående) och 2645 (ingående) .

 

Alternativet är att använda ett korrigeringskonto (4059) där man krediterar beloppet och sedan lägger kostnaden där den hör hemma i bokföringen.