Hej,
en anställd vill att jag gör separata utbetalningar för hans rörliga del, för att få mindre skatt.
Vet ni hur Visma lön 600 hanterar om jag gör två utbetalningar samma månad (vill helst inte behöva göra det för det innebär en del extra jobb).
Räknar systemet ihop bruttolönen och tar totalen från skattetabellen?
Försöker hitta information på Skatteverket om man ens får dela på utbetalningen utan att gå på totalen i skattetabellen.
Är det någon som vet?
mvh
Malin
Hej,
Man har inte rätt att göra mindre skatteavdrag än den skattetabell som den anställde har. Ska det dras mindre skatt så ska det finnas ett jämkningsbeslut på detta. Det finns alltså ingen anledning att dela lönen i två separata utbetalningar eftersom den totala skatten för månaden ska bli densamma.
Vad du kan göra är att kontrollera så att det är tabellskatt på den löneart som du använder för den rörliga delen. Är det en rörlig lönedel som betalas ut kontinuerligt så ska det vara tabellskatt och inte engångsskatt på den. Du har säkerligen redan rätt på det, men det kan vara bra att göra en extra koll 🙂
//Carina
Hej,
Tack för ditt svar, jag hade på känn att det borde bli samma skatt, men om man tar raderna separat blir det automatiskt lägre skatt. Men om man tar båda raderna tillsammans blir det total skatt enligt skattetabellen.
Därför som jag undrar hur man gör om man gör två utbetalningar, ska man då se till att den totala skatten blir samma?
Ser ut som Visma lön 600 bara går rakt av mot skattetabellen och då blir det lägre skatt.
På lönearten för den rörliga delen har vi tabellskatt.
/Malin
Om kunden är inställd på månadslön så tror jag inte systemet fattar om du gör två utbetalningar på samma månad. Därmed så blir skatten enligt månadslön på båda utbetalningarna vilket då ger för låg skatt eftersom man måste ta den totala månadslönen när man tittar i skattetabellen.
Jag anser att det bara är att neka den anställdes önskemål om olika utbetalningar eftersom man inte får göra lägre skatteavdrag än skattetabellen visar.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.