Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Annelie4
UTFORSKARE

Arbetsgivardeklaration - Import kontouttrad SKV

Jag har en fråga gällande arbetsgivardeklarationen som jag gör i Lön Smart.

1. När jag gör arbetsgivardeklarationen (AGD), vilket bokföringsdatum ska jag använda? Ska jag använda det datumet som jag gör AGD eller ska jag använda det ex den 12:e (datum då AGD ska vara inne på SKV).

2. Jag har haft som rutin att bokföra skattekontot i början på varje ny månad.
Nu importerar jag det så jag får upp alla transaktioner som hänt under månaden.
Jag ska väl inte bokföra transaktionerna skatt och sociala avgifter eftersom de redan verkar vara bokförda i AGD?

3. Jag har också bankkoppling, så insättningen till skattekontot måste ju bokföras den vägen. Så i princip är det väl bara prel skatt och ränteintäkter som jag behöver bokföra, och resten, alltså:
Skatten
Sociala avgiften
In och utbetalningar (bokförs via kontoutdraget/bankkoppling)

Jag har inte tänkt på att de skapas ett bokföringsunderlag på AGD, så därför har jag bokfört skatten och sociala avgifterna mot de importerade transaktionerna men då blir det ju dubbelt).

Annelie 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Annelie4 

Här skulle jag säga att du ska välja det bokföringsdatum då pengarna kommer att dras från skattekontot eftersom arbetsgivardeklarationen (AGN) direkt bokförs mot konto 1630. Du väljer att matcha skatten och arbetsgivaravgifterna på skattekontot mot bokföringshändelsen "Arbetsgivardeklaration" och väljer upp AGIn för den aktuella perioden. Detta skapar ingen ny verifikation utan blir en "ihop-parning" mellan transaktionerna på skattekontot och den redan bokförda arbetsgivardeklarationen.

Är inte riktigt med på din fråga här men när du gör en överföring av pengar till skattekontot från ditt bankkonto väljer du alternativet "Överföring mellan bankkonton" och sedan "Skattekontot". Matcha detta mot motsvarande händelse på ditt skattekonto.

Vill även slå ett slag för vårt grymma användartips Matcha arbetsgivardeklaration från Visma Lön Smart och Lön Direkt då det ger svar på i princip alla dina frågor.

Lycka till och ha en fin dag!