Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna-Lena6
MEDLEM

Arbetstidsförkortning minussaldo

Hej!

En anställd, som snart ska gå i pension, har ett minus-saldo på sitt arbetstidsförkortningskonto och har bett mig att reglera dessa timmar lite i taget under kommande månader (dvs att dra av på lön) för att det inte ska bli så mycket på en och samma gång när han får sin slutlön så vi slipper att hantera att han ska betala in pengar till oss. Vilken löneart ska jag använda så det blir rätt?

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej Anna-Lena,

 

Hur får dina anställda arbetstidsförkortningen? Erhåller de den i förskott eller är det något som ska jobbas in först? Om ATF erhålls i efterhand så ska ju även den anställde som går i pension få den och då borde det gå att kvitta timmarna som ligger minus mot timmarna som tillkommer.

 

Har den anställde tagit ut ATF som inte finns så bör det vara tjänstledighetsavdrag. I samband med att du gör tjänstledighetsavdraget så måste du lägga till timmar i ATF annars ligger minussaldot kvar, men det har du säkert koll på redan 🙂 

 

//Carina

Hej!

 

Vår ATF jobbas in. Av lite olika orsaker så har den anställde varit tvungen att nyttja lite för många timmar så hen kommer inte att kunna tjäna in motsvarande antal timmar. Annars hade jag såklart bara kvittat dem. 

Jag klurade på om det var tjänstledighet jag ska använda. Det är ju viktigt att det blir korrekt beräkning. 3325 tjänstledig per timme?

Tänkte väl att du hade koll 🙂

 

Tjänstledighetsavdrag per timme är det som känns mest rätt. Har man ingen tid att plocka av så får man ju ta tjänstledigt.

Tack för input! Ja, egentligen har man ju koll men när det är lite special på lönerna så gäller det att ha tungan rätt i mun och jag frågar hellre en gång för mycket!

Trevlig sommar!

Håller med dig, det är alltid skönt att kunna bolla med någon, vilket inte alltid är så lätt när man sitter ensam med uppgifterna ute på företaget.

 

Önskar dig detsamma, dvs en trevlig sommar!

 

//Carina