Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JennyEn
MEDLEM

Avgångsvederlag efter slutlön

Hejsan

Jag har en anställd som får slutlön nu i mars men utbetalning av avgångsvederlag kommer bli utbetalt i april eller maj (det är då jag vet summan) - jag måste betala ut slutlönen i form av semesterlön i mars pga. lagen om när slutlön skall betalas så den anställde kommer ses som "avslutad" kommer jag kunna göra en extra lön till honom trots han är avslutad eller måste jag aktivera honom den månaden? Eller finns det andra tips som förenklar hanteringen? (har redan hittat tips om hur jag ska hantera det i själva lönebeskedet)

 

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning

Jenny

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @JennyEn 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Jag testade att sätta ett slutdatum per sista februari på en anställd, betalade sedan ut slutlönen med snabbvalet Semester, ersättning - semesterersättning vid slutlön. Klarmarkerade och låste lönekörningen. 

 

Sedan skapade jag en ny lön med datum sista april och la in löneart Arvode 1171 (för att slippa ha någon som helst påverkan på semester). Det funkar fint men jag får en upplysning om att den anställda har slutat men det går fortfarande att få med personen på lönekörningen. Klarmarkerade och låste lönekörningen utan problem. 

 

Slutsats - så länge du inte har en markering för "har slutat och slutlön är utbetald" på Flik 2  inne i anställningsregistret så kan du göra en lön till den anställda. 

 

Om du har tid och lust så öppna gärna Övningsbolaget och testa själv. Du hittar Övningsbolaget under Arkiv - Öppna företag

 

Hoppas du får en fin eftermiddag. 

/Tinna

Hejsan Tusen tack för hjälpen!