Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

stabo_
UTFORSKARE

Boka bort skuld på konto 2790 övriga löneavdrag

Hej,

Jag hade samma fundering som frågeställaren och landade också i att 7388 är mer korrekt än 7690 för att bokföra nettolöneavdrag (som görs för att slippa förmånsbeskattning).

Min fråga rör inte ämnet utan är en följdfråga som kanske borde hanteras i annan tråd. Jag skapade först ett bokföringsunderlag där kto 2790 användes men uppdaterade sedan lönearten så att den bokför mot 7388. Efter att ha låst upp lönekörningen och skapat ett nytt bokföringsunderlag så ligger dock kto 2790 kvar. Någon som kan förklara varför det blir så och vad man gör åt det?

mvh,
stabo

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @stabo_ 

Det finns säkert en rimlig förklaring men svårt att lösa här i forumet. Jag testade att ändra bokföringskonto på en löneart där jag hade en pågående lönekörning. I samband med att jag sparade ändringen av bokföringskontot fick jag en informationsruta som sa något i stil med Omräkning av olåsta lönekörningar osv. Minns du om du också fick det? 

Det går att se när en låsning gjordes samt när en löneart ändrades under Arkiv - Företagsunderhåll - Loggning. Kika lite där och se om du verkligen hade lönekörningen olåst när du gjorde ändringen av lönearten för då bör programmet ha snappat upp rätt bokföringskonto. Om du vill att vi kikar på det tillsammans så är du självklart välkommen att ringa supporten så hjälps vi åt.  

Och som alltid blir jag glad om du återkopplar när du löst det. 
/Tinna