Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bibi__
MEDLEM

Dölja bankkontonummer på lönebeskeden - Lön 600

Hej! Visma lön 600

Hög tid att få valet att kunna dölja bankontonumret vid utskrift. Flertalet lönemottagare vill fortfarande att vi mailar ut lönebeskeden och då känns det mycket bättre att kunna dölja denna information som absolut inte är nödvändig vid utskrift. Har sett på ert Forum att detta har varit önskemål sedan 5 år tillbaka, så nu är väl tiden verkligen mogen för att tillmötesgå dessa önskemål! Så när blir det?

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Finns sedan ett tid tillbaka. Fodrar version 2018.1 eller 2018.2, så har du inte någon av dessa är det bara att uppdatera.
Har du någon av ovan versioner då är det ju bara att ställa in under utskrifter i inställningarna.
Sochy_
MEDLEM

hej, jag har ver 2018,1  men hittar inte vart jag kan ta bort kontonummer på lönebeskeden....

Företagsinställningarna och utskrift. Jag upplevde inte att jag behövde bocka ur.. ser det som att bocken försvann vid uppdatering..
Safija
UTFORSKARE

Hej Bibi,

Undrar om du har skickat förfrågan till anställda angående lönebeskeden via mail eller? i så fall vad skrev du, hur? Någon speciell formulering, någon mall eller bara ställde du frågan?

Jag vill gärna kolla detta med anställda också om det är OK med GDPR om anställda vill ha via mail även i fortsättningen ... eller får inte man göra så ändå ???

Christel9
UTFORSKARE

Enligt kursinfo som jag fått är det inte okej att skicka lönespecifikationer på mail även om man får de anställdas godkännande.. synd tycker jag själv. Men det är väl bara att rätta in sig i ledet..
Bibi__
MEDLEM

Tack för tips och kommentarer 🙂

Jag kommer INTE att skicka mail heller, den kursinfo jag fått är dock att det är OK att skicka mail OM lönespecifikationen EJ innehåller känsliga uppgifter såsom bankkontonummer eller t ex sjukdom så vi var lite inne på det ett tag.

Men , det blir för ineffektivt att sitta och särbehandla dessa då vi har många kunder vi sköter löner till, så vi har löst det med att vi skickar via post istället tills det kommer andra direktiv.

Alternativt finns krypterade mail som det är godkänt att skicka med, men vi har undersökt intresset för detta och ingen kund nappade.....

Vissa av våra kunder har lagt upp mapp till oss på deras server så läser vi in löneunderlagen dit och så sköts distributionen internt hos vår kund och vi slipper hantera utskicket.

 Visma har ju en portal "Mitt lönebesked" dit man kan skicka lönespecifikationerna men det är inte aktuellt för vår del då flera av våra kunder EJ vill ansluta sig till detta. 

Vi kommer inte heller att ansluta oss eftersom vi använder Byråstöd kan jag inte bjuda in mitt eget företag till den. Vi måste då hantera vår egen lönekörning lokalt på en hårddisk och inte via Byråstöd.

Visma har inte någon lösning på den här biten för oss som jobbar med Byråstöd. Öhhh.... så det blir det inte tal om hos oss.

Så vi får vänta och se om det blir någon ändring,   var och en borde få bestämma själv om vad de tycker är OK.