Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Suslun
UTFORSKARE

Engångsskatt

Hej!

Jag har en anställd som har lite fundering kring skatten som är dragen i augusti.

Vid första koll svarade jag att det beror på engångsskatten på semesterersättningen...men nu får jag inte riktigt ihop summorna.

ML 49 750,00

Förmånsbeskattad sjukvårdsförsäkring 186,45

Semesterersättning 7 562

Bruttolön 57 312

Skatt 25 671

Tabell 35:1

Engångsskatt 54%

Hur ska jag tänka/förklara skatten?

 

10 SVAR 10
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Skatten ser väldigt hög ut. Tabellskatt ska dras på månadslön och förmånsbeloppet. Enligt tabell 35 är skatten 13 246 kr

Om det ska vara engångsskatt på semesterersättningen så är skatten på den delen 4 083 kr vilket ger en bruttoskatt på 17 259 kr. Så skattebeloppet på 25 671 kr känns väldigt högt.

//Carina

Suslun
UTFORSKARE

Efter jag slängt iväg denna frågan kom jag på att jag tidigare ett år fått liknande fråga från en anställd och då var i kontakt med supporten. De förklarade det med att man räknar engångsskatt på semesterlönen inte tillägget och att man drar av semesteravdraget på beloppet för vanlig skatt (där lön/förmånsbeskattning/semestertillägget ingår). Då stämde den skatt som var avdragen. Kändes lite konstigt men jag gissar att det är rätt så 🙂

Ja, det känns inte rätt om man drar engångsskatt på den delen som är semesterlön på en med månadslön eftersom differensen på semesterlönen och den ordinarie månadslönen endast är det tillägg som man får (normalt 0,8 % per dag). Anser att det borde vara tabellskatt på hela beloppet, men att undantag kan göras på semestertillägget och att man drar engångsskatt på det. Har för mig att man normalt inte gör det utan endast drar engångsskatt om man betalar ut semesterlönen utan att den anställde varit ledig. Dvs när den anställde får normal månadslön plus semesterlön vilket normalt sker vid slutlön eller om den anställde har för många semesterdagar kvar vid semesterårsavslut.

Suslun
UTFORSKARE

Vanlig tabellskatt på;

49 750,00 Månadslönen
186,45    Förmånsbeskattad sjukvårdsförsäkring
4 776,00  Semestertillägg
2 786,00    Semestertillägg

Men från detta dras semesteravdraget bort

-27 462,00
-16 019,50

Totalt  14 016,95       Tabellskatt 2 191,00

Engångsskatt 54% på;

27 462,00
16 019,50

Totalt 43 481,50         Engångsskatt 23 480,01

Bruttolön   57 498,45     Skatt  25 671,01

 

Håller helt med om att det känns fel..

Ja, det känns helt fel. 

Använder du rätt lönearter? Man ska ju inte få en straffskatt den månaden man har semester.

Vi använder Visma Lön 600 och snabbvalen för semester. Har aldrig varit med om att det blir så tokigt med skatten den månaden man har semester.

Suslun_0-1724671847775.png

 

CarinaEsp
CHAMPION

Jag kikade på inställningen på lönearten i övningsföretaget. Här är inställningen tabellskatt vilket känns rätt, det är samma inställning på löneart 3216, kolla vad du har för inställning i ditt system. 

CarinaEsp_0-1724672024649.png

 

3215 står det engångsskatt på     Ska det alltså vara tabellskatt här?

3216 tabellskatt

Men varför fick jag då det svaret av support när jag kollade för några år sedan?!?!?

Ja, det ska vara tabellskatt.

Det är ofta så att som man frågar får man svar. Skatten blir ju så hög eftersom den inställning du har är engångsskatt, sen kan man ju tycka att du borde fått upplysning om att inställningen borde vara tabellskatt.

Suslun
UTFORSKARE

Då ändrar jag till tabellskatt!

Tack för hjälpen!!