Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Monica30
MEDLEM

Ersättning istället för hyrbil

Hej,

En anställd har sin bil på verkstad efter en djurkollision och han kan inte ta en hyrbil för han har en hund som han tar med till jobbet varje dag.

I och med att han måste använda en privat bil så får vi en ersättning från vårt försäkringsbolag med 150/dag.

Kan min anställda få ersättningen direkt insatt på sitt konto utan att jag tar in det på hans lönebesked och ger honom en förmån? Jag tycker inte det är en förmån för det är ju en ersättning för en bil som han inte kan använda.

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Godmorgon Monica,

Det känns som detta borde gå via hans lönebesked men för att vara på den säkra sidan vill jag be dig kontrollera med kompisarna på Skatteverket. 

 

Ha en fin dag! /Tinna

Hej, Hur menar du med att det ska gå via hans lönebesked, blir det en förmån eller inte? 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej, 

Det jag menar är att du ska höra med Skatteverket om du ska betala ut en milersättning skattefritt eller om de har några synpunkter på hur du ska hantera detta. Sedan lägger du in det på den anställdas lönespecifikation. Använder du Visma Lön kan du i så fall använda dig av lönearten 1232 - Milersättning endast skattefri del. 

 

Hör gärna av dig när du fått information från Skatteverket så jag vet att det löst sig för dig! /Tinna