Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Flödesanalys
MEDLEM

Felkod vid rapport, Visma utlägg

Hej,

 

Jag har ett nystartat företag och det har inneburit utlägg. 

Jag har lyckats skapa och skcika den privata rapporten för utlägg.

 

När jag ska skicka den till Lön Direkt får jag detta felmeddelande: errorId: 4fdbbaf7-7b00-4cab-9b9d-656ca70b44a6, errorCode: 4009, message: ForbiddenRequestException - This acti...

 

 

 

 

13:27 (till rapportmottagare: Visma Lön Smart #1 

 
Det står att den ska skicka den till Lön Smart men det har jag inte, utan 13 kr per rapport, dvs basavtalet.
 
Hur ska jag göra för att det ska bli rätt?
 
Allt gott!
 
Med vänlig hälsning
Rickard
8 SVAR 8
Flödesanalys
MEDLEM

Jag löste det nog själv, jag hade lagt till fel integration 🙂

Hej igen,

 

Jag hittar ej integrationen Lön direkt, kommer det då inte fungera?

Flödesanalys
MEDLEM

Nu har jag skickat det Visma eEkonomi smart, härifrån utifrån lönekörningen Visma Lön Direkt, hur lägger jag in rapporten? Jag kan ej se något från Visma Utlägg i Visma Ekonomi/Utlägg?

Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej Rickard,

 

Hade detta löst sig för dig eller är det något vi kan hjälpa dig med i frågan? 🙂 

 

/Agnes

 

Hej Agnes,
 
Det hade inte löst sig, jag var även nybörjare på forumet och råkade klarmarkera mitt egna svar :). Men annars är det som du säger att det är viktigt att sprida kunskapen!
 
Jag har kollat lite olika filmer men är inte riktigt med ändå, jag ska gå era utbildningar för att få bättre förståelse för allt men just nu är det ändå Visma utlägg eEkonomi jag behöver hjälp med.
 
Jag lyckades skicka iväg rapporten från Privat till Organisation och även lyckades synka med eEkonomi utan några felmeddelanden, nu är det nästa steg jag funderar över, jag kan inte se rapporten från Utlägg till Visma online, hur ska jag få det ut på lön? Då jag inte har Lön Smart utan bara Lön Direkt så antar jag att jag missar något för jag kan inte infoga något när jag ska göra en "lönekörning".
 
Tacksam för all hjälp!
 
Allt gott!
 
/Rickard

Hej,

 

Solm jag förstår det finns det ingen integration för Visma Utlägg och Visma Lön Direkt utan man måste lägga in det manuellt?

 

Jag har gjort privata utlägg i väntan på att banken tagit väldigt lång tid på sig att få företagskort mm.

 

När jag ska göra en lönekörning, vad ska jag ändra på enligt nedan?

Översta bilden är rapporten/verifikationen från utlägg till Visma Ekonomi och finns som en verifikation för November (kanske ska ändra till datum nu i närtiden?)

Nedersta bilden är förhandsgranskning av löneutbetalning.

 

Ser det rätt ut? Fel? Vad ska åtgärdas?

 

 

 

Skärmbild 2024-08-19 144012.pngSkärmbild 2024-08-19 143911.png

Hej @Flödesanalys!

 

Precis som du är inne på är anledningen till att du inte kan se rapporten från Visma Utlägg för att det inte finns någon integration mellan Visma Utlägg och Visma Lön Direkt. För att kunna ha en integration med Visma Utlägg behöver du ha Visma Lön Smart. Det finns en hel del fördelar med att arbeta med Visma Lön Smart, så om det är något du skulle vara intresserad av skulle jag kunna be en av mina grymma kollegor att ringa dig för att diskutera detta mer. Återkom här i tråden isåfall så ordnar vi det.

 

Det du annars får göra är att precis som du nämner sköta utläggen manuellt i bokföringen. Hanteringen blir då att bokföra och sedan betala ut manuellt på banken eftersom det är något begränsat i Lön Direkt med färre lönearter.

 

I Lön Smart får du även hjälp med beräkningarna som du säger, scheman och avtal finns också endast i Lön Smart, koppling till Lön Anställd så dina anställda själva kan stämpla in och ut och en massa fler fina funktioner!

 

När det kommer till din konteringen så ser uppställningen i sig rätt ut, men beloppen bör du se över då de inte riktigt ser ut att stämma. 25% moms av 52 314,46 bör enligt beräkningar bli 10 462,89. Det kan alltid vara bra att se över med en redovisningskonsult också så att allt blir rätt och riktigt för din specifika situation.

 

Har jag missförstått något eller har du några fler frågor är du varmt välkommen tillbaka i tråden.

 

Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
 

Flödesanalys
MEDLEM

Hej Anton,

 

Stort tack för återkopplingen! Då jag har länsförsäkringar så har jag ändå ingen bankkoppling och kommer få göra alla utbetalningar manuellt, men jag får åtminstone in bokföringen korrekt från utlägg, nästa mål är att lära sig hur tjänstepension, skärskild lönseskatt och alla avdrag iom pension ska bokföras.

 

Redovisningskonsult är något jag ska kontakta snart så tack för infliken.

 

Gällande momsbiten så kontrollerade jag alla kvitton igen och såg att ett köp var momsbefriat och det har också bokförts korrekt.

 

Åter igen, tack för svaren, många pusselbitar faller sakta på plats!