Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Malin_45
MEDLEM

För låg semesterdaglön

Jag använder semestervillkor 10 (Visma Lön 300) och har en anställd som nyligen har börjat (februari) och bara tjänat in 4 dagars betald semester i år. Vid utbetalning av dessa dagar så blir semesterdaglönen lägre än semesteravdraget. Hur kan det bli så när personen i fråga har 14,4 % inställt under "Semesterlön" under flik 5? Dagarna är ju ändå intjänade och borde ge en högre semesterdaglön än avdraget?

2 SVAR 2
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Har du lagt in rätt under semesterfliken, dvs rätt antal dagar på betalda dagar och obetalda dagar?

Systemet borde ha räknat fram en semesterdaglön per betald semesterdag när du gjorde semesterårsavslutet. Vissa kollektivavtal har en minimidaglön vid semester, det gäller då att man lägger in den på villkoret så att semesterdaglönen räknas upp ifall det framräknade beloppet blir lägre än minimibelopp enligt avtal.

Tror att det kan vara lättare för dig att kontakta supporten, de är fantastiska att ha att göra med. Du kan även dela skrivbord med dem så de kan gå in och se på de inställningar du har.

 

//carina

Malin_45
MEDLEM

Ja, rätt dagar ligger under betalda respektive obetalda. Tycker också att systemet borde räkna fram rätt semesterdaglön, har aldrig varit något problem tidigare. Jag kontaktar supporten men tack för ditt svar.