Hej igen,
Efter ditt svar igår har jag fortsatt leta efter ett exakt svar men det har inte varit lätt.
Skatteverket har precis som vi högsäsong så dem har jag inte lyckats nå.
Däremot har jag hittat en del vägledning på deras hemsida och enligt det jag har fått fram så tycker jag ändå att programmet hanterar det på ett korrekt sätt.
Om du kollar på denna länk till
Regler och ställningstaganden - redovisning av förmåner så står det följande:
“En skattepliktig förmån ska redovisas i arbetsgivardeklarationen för den kalendermånad förmånen har getts ut till den anställda.”“För sådana förmåner som inte är särskilt reglerade är huvudregeln att beskattningstidpunkten för mottagaren är när förmånen erhålls. På motsvarande sätt ska arbetsgivaren redovisa förmånen i arbetsgivardeklarationen för den kalendermånad den anställde har fått förmånen. Detta kan som regel tillämpas utan problem för förmåner som nyttjas kontinuerligt under längre perioder med ett på förhand fastställt värde, t.ex. bilförmån och bostadsförmån.”Beskattningstidpunkten för när förmånen erhålls tolkar jag som att det är januari 2019 och därför tar programmet det nya årsvärdet för bilförmånen.
Hade du som kund ringt in till oss och haft samma frågeställning som du tar upp som exempel med en anställd som börjar den 1/2 2019 på företaget men där ni tillämpar löneperiod och avvikelseperiod från föregående månad.
Då hade jag rekommenderat er att redan i februari ta med den anställde på den lönekörningen och då endast med bilförmånen för den månaden.
Sen på lönekörningen i mars hade man då redovisat månadslön för februari, avvikelser från februari men bilförmån för mars.
På detta sätt kommer man redovisa korrekt antal månader på året med bilförmån.
Däremot får ni självklart hantera detta så som ni vill, det viktiga är att ni har ett korrekt redovisat förmånsvärde för beskattningsåret och att ni är konsekventa i er hantering utav detta år efter år.
Vet inte om jag kan få fram mer än så utan vill du ha ett annat svar rekommenderar jag dig att själv kontakta Skatteverket.
Ha en jättefin dag och får du nåt annat svar från Skatteverket så återkom gärna med det.
Kommer följa tråden med spänning, vem vet nån annan på vårt forum kanske besitter kunskap i ämnet.
/Cecilia