Jag försöker ändra lönen samt lägga till en förmånsbil för en av våra anställda, men när jag trycker på spara för att ändra lönen ligger fortfarande den gamla lönen kvar. Och det går inte heller att lägga in en förmånsbil. Vad är problemet?
Lyckades lösa lönebeloppet, men kan inte få till förmånsbilen ...
Hej @mats ronne
Bra jobbat att du löste delar av problemet. Kika i hjälpavsnittet Bilförmån - nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling så är jag nästan säker på att du löser resten också. Här visar vi exempel på hur det ska se ut på lönespecen och ger andra generella tips som jag hoppas kan komma till glädje.
Ha det fint.
/Tinna
Här är problemet. I hjälpavsnittet står detta:
Mitt problem är att det finns inget fält med Bilförmånsvärde för personen
Ahh nu är jag med på vad det kan bero på. Den anställda behöver vara upplagd som "komplett" under Lön Smart - Anställda, fliken Personuppgifter.
Läs mer om skillnaderna mellan förenklad och komplett anställningstyp i hjälpavsnittet Jämförelse mellan anställningstyperna Komplett och Förenklad
Hoppas det kommer att funka nu annars får du gärna så oss en signal så kikar vi tillsammans @mats ronne .
/Tinna
Fast jag vill inte ha "komplett" eftersom då ska det anges en massa avtalsvillkor och annat som inte är relevanta för oss. Eftersom alla som arbetar i bolaget - förutom inhyrda för specifika projekt - är familjemedlemmar använder inga semestermallar eller liknande, utan alla använder bolaget för att fakturera sin tid/egna projekt till egna kunder så tar man också ledigt när man vill och sköter sig själv i övrigt. Hur kan jag göra ett sådant upplägg i Komplett, d v s utan scheman, avtal eller semsterberäkningar?
Hej igen!
Den bästa lösningen jag kan rekommendera dig här är att lägga upp dem som komplett enligt mina tidigare instruktioner för att du ska nyttja programmets funktioner och slippa manuell hantering.
Eftersom du vill ha lite av en speciallösning så rekommenderar jag att du slår en signal till supporten och hör om de har något bra tips eller workaround att dela med sig av som kan passa för din situation.
Välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.