2025-01-28
17:21
Efter de kommentarer som funnits i tråden om detta vill jag bara påminna dig om att det du skrev är en felaktig beskrivning av hur systemet fungerar. Likvidttetsprognosen tar ju inte med obetald löneskatt eller obetalda sociala avgifter om dessa är rapporterade till Skatteverket. Således är det ju ett allvarligt fel både i systemet och i hur ni svarar på frågeställningar om detta. Det kanske vore på sin plats att informera alla användare om denna brist?
... Visa mer
2025-01-15
10:20
Jag håller på med årsavstämning och har ett problem med att balansera kundreskontrat med gjorda betalningar. Jag har en kund i Polen som betalade två fakturor med samma betalning. Den ena fakturan var i SEK och den andra i Euro, och det blev en kursdifferens. Tyvärr gjorde jag fel i konteringen som orsakat skillnaden i kundreskontrat mot betalningarna men nu när jag ska hantera detta och göra en korrigeringspost så går det inte att ta bort matchningen mot inbetalningen i bankhändelser eftersom systemet anger att matchningen gjordes manuellt. Hur får jag bort matchningen mot inbetalningen?
... Visa mer
2025-01-09
10:56
Hej, Jag har samma (eller i a f ett likartat problem) nu när jag ska göra bokslut. Ser att en utländsk betalning blivit felaktigt bokförd, där betalda beloppet och kursdifferensen kommit på fel konto vilket gör att avstämningen av kundreskontra i bokföringen inte stämmer. Problemet är att det inte finns någon "Ångra" knapp på banktransaktionen eftersom denna bokfördes manuellt p g a att betalningen gällde två olika fakturor, en i Euro och en i SEK. Jag har försökt att göra korrigeringar av verifikationerna för betalningen men detta verkar heller inte gå. Helst skulle jag vilja ta bort betalningen för båda fakturorna och lägga in dessa igen med korrekta konteringar. Hur gör jag då?
... Visa mer
2024-12-16
09:17
2 Gillar
Hej Tinna, Kommer ni att uppdatera likviditetsprognosfunktionen så att den tar med arbetsgivaravgifter och löneskatter baserat på om de är betalda eller inte? Som det är nu är ju likviditetsprognosen direkt felaktig.
... Visa mer
2024-11-05
15:46
2 Gillar
Intressant. Detta verkar också vara i linje med hur systemet fungerar för min del, även om jag fick ett annat svar här i forumet från början.
... Visa mer
2024-09-06
13:57
1Gilla
Tack, ska testa om det händer fler gånger
... Visa mer
2024-08-12
11:08
När man ska välja faktura visas ju normalt alla fakturor. Om beloppen diffar kan man göra en egen justering, t ex öresavrundning eller valutakursdifferens. Men här visades inga fakturor alls.
... Visa mer
2024-08-12
11:06
Nej, fakturorna visas inte. Och ja, fakturan ligger kvar som obetald. Men jag gjorde en egen lösning och gick in i fakturan och registrerade betalningen där som kontant betalning (kassa), och kvittade sedan denna kontantbetalning mot bankhändelsen som en egen kontering. Så konteringen är löst men problemet torde kvarstå.
... Visa mer
2024-08-08
09:53
Jag har fått en inbetalning från en kund i Luxemburg, men när jag ska matcha detta mot aktuell kundfaktura syns inga fakturor. Har inte haft detta problem förut, så vad kan felet vara? D v s jag går in i bankhändelser och vill matcha inbetalningen mot aktuell kundfaktura.
... Visa mer
2024-07-09
15:34
Fast jag vill inte ha "komplett" eftersom då ska det anges en massa avtalsvillkor och annat som inte är relevanta för oss. Eftersom alla som arbetar i bolaget - förutom inhyrda för specifika projekt - är familjemedlemmar använder inga semestermallar eller liknande, utan alla använder bolaget för att fakturera sin tid/egna projekt till egna kunder så tar man också ledigt när man vill och sköter sig själv i övrigt. Hur kan jag göra ett sådant upplägg i Komplett, d v s utan scheman, avtal eller semsterberäkningar?
... Visa mer
2024-07-08
15:30
Här är problemet. I hjälpavsnittet står detta: Markera den anställde under Lön Smart - Anställda. Välj fliken Lön. Klicka på pennsymbolen vid fältet Bilförmånsvärde och lägg in information om förmånsbil om det inte finns inlagt sedan tidigare. Mitt problem är att det finns inget fält med Bilförmånsvärde för personen
... Visa mer
2024-07-05
12:23
Lyckades lösa lönebeloppet, men kan inte få till förmånsbilen ...
... Visa mer
2024-07-05
12:22
Jag försöker ändra lönen samt lägga till en förmånsbil för en av våra anställda, men när jag trycker på spara för att ändra lönen ligger fortfarande den gamla lönen kvar. Och det går inte heller att lägga in en förmånsbil. Vad är problemet?
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön Smart
2024-05-16
15:29
Tack för bra svar. Eftersom det bara står "moms" i grafen tolkade jag detta som att det bara var momsen som fanns mer i den planerade betalningen, men det du skrev var ju betydligt mer i linje med vad jag hoppades.
... Visa mer
2024-05-13
08:16
Systemet skapar automatiskt en likviditetsprognos och i prognosen ingår kommande inbetalningar till Skatteverket för moms, men däremot inte (såvitt jag kan se) inbetalningar för arbetsgivaravgifter och löneskatt. Varför finns inte de senare med i prognosen? Eller kan jag anpassa vad som ska ingå?
... Visa mer
2024-04-07
14:25
Hej, Jag har upptäckt ett konstigt fel i Lön Smart. Min svärfar är 86 år men arbetar deltid i vårt bolag och tar ut lön samt har en förmånsbil. Däremot betalar vi ingen arbetsgivaravgift för honom p g a hans ålder. Vi bytte till Lön Smart i april 2023 och skickar arbetsgivardeklarationen direkt från systemet till Skatteverket, men vi ser nu när han ska deklarera att vissa (alla utom två) av de arbetsgivardeklarationer som gjorts i Lön Smart har rapporterat hans lön som den ACKUMULERADE lönesumman varje månad. Han blev lite förvånad när han enligt Skatteverket skulle få en gigantisk restskatt eftersom lönesumman var nästan 10 x större än den han faktiskt fått ... 😉 Däremot ser lönespecifikationerna helt ok varje månad. Men det är ett allvarligt problem, som dock bara verkar finnas för honom och ingen annan anställd. Och dessutom har det inte varit så alla månader - filerna för juni och december var helt ok, men de övriga månaderna har jag varit tvungen att korrigera manuellt. Däremot verkar det vara ok för 2024. Hur ser ni på problemet - är det fler som haft detta? Vad beror det på? Är det åtgärdat?
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön Smart
2023-04-03
23:07
Väldigt enkelt: när jag ska registrera en leverantörsfaktura och har skrivit in alla uppgifter och trycker på "spara" så går systemet i vänteläge i ca 20 sekunder innan jag får felmeddelandet. Samma fel varje gång. Kör programmet i Edge som webbläsare.
... Visa mer
2023-04-03
00:44
Jag tycker att systemet har blivit betydligt mer instabilt. I kväll skulle jag registrera några fakturor, men gav upp efter att bara lyckats med två av dem. Tröttnade efter att ha startat om systemet fem gånger, varav en gång mellan första och andra fakturan. Vad beror problemen på?
... Visa mer
2022-12-14
01:19
Måste kostnaden fördelas på leasingtiden, d.v.s. är det ok att bokföra hela kostnaden som utgift direkt om jag hellre vill göra det?
... Visa mer
2022-12-12
12:15
Jag har samma fråga, så har du möjlighet att mejla samma info till mig? mats.ronne@gmail.com
... Visa mer
2022-07-18
10:10
Funkade. Men är det inte lite bakvänt rent logiskt att lägga upp en årsredvisning till Bolagsverket innan den är låst?
... Visa mer
2022-07-17
23:55
Jag har laddat upp årsredovisningen i Visma Sign för signering. Signaturerna är klara, men jag kan inte skicka in årsredovisningen till Bolagsverket eftersom "Lämna in" knappen på inlämningssidan inte är aktiv. Vad ska jag göra?
... Visa mer
2022-01-12
18:43
Jag har ett liknande program - fick ett antal inbetalningar igår som systemet matchade till fel faktura. Jag kunde ångra matchningen och bokföra dem mot rätt fakturor utom för den första matchningen. När jag markerar transaktionen kommer det inte upp knappen "ångra matchning" som det brukar göra. Vad har hänt?
... Visa mer
2021-10-01
09:31
Jag råkade bokföra samma leverantörsfaktura två gånger. Den andra gången skrev jag av misstag in ordernumret som fakturanummer så därför såg inte systemet att det var en dubblett. Hur får jag bort den andra fakturan från bokföringen?
... Visa mer
2021-09-03
11:22
Jag har samma problem, men har redan fått tillbaka beloppet från leverantören. Men hur matchar jag den inbetalningen så att banktransaktionerna stämmer med leverantörsfakturan?
... Visa mer
2021-07-13
08:27
Ja, du missförstår frågan. Vi har inga problem med att göra digitala signaturer eller att lämna in årsredovisning och bolagsstämmeprotokoll digitalt - när det gäller digitala signaturer från styrelsen. Men i årsredovisningen vill vi också ha med en revisionsberättelse med (digital) underskrift från revisorn, och här hittar jag ingen ruta eller steg i Vismas bokslutsmodul för att få med detta.
... Visa mer
2021-07-12
18:14
Nej, det verkar inte så. När vi ska göra bokslut i Visma så får man ju en "färdig" årsredovisning samt årsmötesprotokoll. I dessa finns det förberett för styrelsen att skriva under digitalt, så att signaturerna hamnar på rätt ställe i dokumenten. Men det finns ingen sådan funktion (åtminstone har jag inte hittat den) för att få in revisorns underskrifter i dokumenten som ska skickas in till Bolagsverket. Har någon en lösning för detta?
... Visa mer
2021-07-12
16:37
Liten komplettering: Vi vill alla signera digitalt - såväl styrelse som revisor. Men det finns ingen plats i systemet som anger "revisorspåteckning" - vilket görs när man har fysisk påskrift. Var i årsredovisningen syns det att revisorn har skrivit på? M a o även om revisorn vill skriva på digitalt verkar det inte finnas någon funktion för detta?
... Visa mer
2021-07-12
15:45
Det är revisorn som undrar. Han vill gärna göra en digital signering, men det finns inget ställe för honom att signera på?
... Visa mer
2021-07-12
12:44
Hur gör jag för att revisorns ska kunna göra sin underskrift av årsredovisningen? Han har inlogg i Visma som revisor för vår firma.
... Visa mer
2020-04-27
18:58
Jag bokförde en faktura från ny leverantör (i Norge) och la av misstag in SEK som valuta. När betalningen gjordes (manuell betalning) stämde naturligtvis inte beloppet. Då gjorde jag en kreditfaktura för att få bort den första fakturan, gick in i leverantörsregistret och ändrade valutan till NOK samt bokförde fakturan igen, fast nu med ett tillägg i fakturanumret för att hålla isär den från den ursprungliga versionen. När jag sedan ska bokföra betalningen går det inte att få upp fakturan i listan över obetalda fakturor. Om jag däremot går in i leverantörsfakturalistan via huvudmenyn så finns fakturan där och är noterad som obetald. Hur kan jag lösa detta så att jag kan bokföra betalningen?
... Visa mer
2020-04-07
16:10
Och de enda åtgärder som finns som möjliga alternativ på korrigeringsversionen är att göra ytterligare en korrigeringsversion, eller att ändra momskoden.
... Visa mer
2020-04-07
16:09
Men det finns ju ingen kreditnota. Fakturan är inte dubbelbetald, bara bokförd två gånger. Och när jag gjorde en korrigeringsversion så är det ju det jag får, d.v.s. en korrigeringsversion, inte en kreditnota.
... Visa mer
2020-04-07
15:29
Hej, Problemet är att jag inte får upp "Kvitta" under Åtgärder. De tre alternativ jag får är - Betalning - Periodisera - Skicka om betalning
... Visa mer
2020-04-07
11:50
Hej, Jag har råkat bokföra en leverantörsfaktura två gånger. Eftersom jag bokade den på fel leverantör andra gången kom det inte upp någon spärrnotis om att fakturan redan fanns i systemet. Jag har gjort en korrigeringsversion, men fakturan ligger fortfarande kvar som obetald i bokföringen. Hur gör jag för att matcha korrigeringen med den obetalda fakturan så att den inte ligger kvar som obetald?
... Visa mer