Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lotta65
MEDLEM

Kombinationen VAB och Föräldraledigt varje vecka som blir minuslön

Hej! Kan någon förklara för mig varför en anställd får minuslön då jag gör vab-avdrag 4 dagar/v och 1 dag föräldraledigt/v. Den anställda har varit borta hela månaden med frånvaro enligt ovan och får en löneskuld på ca 2000:-. Föräldraledigheten dras som avdrag/arbetsdag och VAB som timavdrag efter snabbval från den anställdes kalender. Det låter inte relevant att det blir en löneskuld, eller?

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Lotta65!

 

Anledningen till varför det blir en skuld till nästa lön är för att det är olika beräkningsformler på de olika lönearterna som skapas. När man är föräldraledig färre än 6 dagar i följd blir det ett dagsavdrag istället för kalenderdagsavdrag, då ser beräkningsformlen annorlunda ut (större avdrag vid dagsavdrag).

Om du vill att månadslön - avdrag ska gå jämt ut, dvs. att det inte blir någon skuld kan du högerklicka på snabbvalen - Välj Konvertera snabbval till rader - därefter kan du ändra á-priset på lönearterna så att Månadslön - avdrag blir noll.

 

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, återkom gärna om det dyker upp några andra funderingar eller om något känns oklart.

 

Önskar dig en fin dag!

/Tinne